NU:B_BR_MOB_k International Trade - Course Information
	B_BR_MOB_k International Trade
NEWTON Universitywinter 2025
- Extent and Intensity
 - 0/10. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
 - Teacher(s)
 - Ing. Petr Novák, Ph.D. (lecturer)
Ing. Petr Novák, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
 - Ing. Petr Novák, Ph.D.
Centre for Business Studies – Academic Department – NEWTON University - Timetable of Seminar Groups
 - B_BR_MOB_k/01: Sun 19. 10. 14:40–17:50 BR Učebna 02, Sat 29. 11. 8:45–14:30 BR Učebna 08, P. Novák
 - Course Enrolment Limitations
 - The course is offered to students of any study field.
 - Course objectives (in Czech)
 - Předmět Mezinárodní obchod je zaměřen na procesy související s přípravou, sjednáním a realizací mezinárodních obchodních transakcí. Tématika je rozčleněna do 12 bloků, které na sebe navazují logicky tak, jak je nezbytné jednotlivé fáze obchodních operací zajišťovat. Cíle předmětu:
- seznámit se s jednotlivými procesy souvisejícími s přípravou, sjednáváním a realizací mezinárodních obchodní transakcí;
- identifikovat různé formy možné realizace mezinárodních obchodních transakcí;
- zorientovat se v právních dokumentech souvisejících s mezinárodními obchodními transakcemi;
- uvědomit si rizika mezinárodního obchodování včetně jejich dopadu na příslušný podnik a seznámit se s možnostmi jejich eliminace. - Syllabus (in Czech)
 - Hlavní témata předmětu (témata jednotlivých přednášek):
 - 01. Mezinárodní obchod – makropohled (vychází z teoretických předpokladů mezinárodního obchodu, historického vývoje, charakterizuje obchodně-politické nástroje a mezinárodně používaná pravidla a zvyklosti).
 - 02. Mezinárodní obchod (zaměřeno na posouzení důvodů, pro které česká firma vstupuje na zahraniční trhy, informační zdroje, mezinárodní instituce, tarifní a netarifní překážky, vnější ekonomické vztahy ČR/EU a zahraničně obchodní politiky).
 - 03. Mezinárodní obchod – mikropohled (obchodní metody a jejich použití, možné formy vstupu na zahraniční trhy).
 - 04. Průzkum zahraničního trhu (nejdůležitější průzkumy zahraničních trhů, které je nezbytné provést před vstupem na zahraniční trhy jak při vývozu, tak i v dovozu, jejich charakteristika a způsoby, jak lze průzkumy provádět).
 - 05. Kupní smlouva (kupní smlouva jako klíčové téma při uskutečňování zahraničního obchodu, formy sjednávání smluv, nabídkové a poptávkové řízení, podstatné části smlouvy, vzorová kupní smlouva ICC a její použití).
 - 06. Cena v mezinárodním obchodě (význam ceny, sjednávání ceny včetně používaných doložek, cenový průzkum a vzory používaných doložek, vzorová kalkulace ceny při vývozu a dovozu).
 - 07. Zastupitelský vztah (posouzení a doporučení forem zpracování vývozu s využitím zastupitelského vztahu, postavení zprostředkovatelů, komisionářů a distributorů).
 - 08. Smlouvy navazující na kupní smlouvu I (smlouvy o kontrole zboží a smlouvy o dílo, které s kupní smlouvou přímo souvisejí, přednosti a zápory, se kterými se lze v praxi setkat při sjednávání těchto smluv, vzory a pravidla pro jejich použití).
 - 09. Smlouvy navazující na kupní smlouvu II (přepravní a pojistné smlouvy, přednosti a zápory, vzory a pravidla pro jejich použití).
 - 10. Poruchy a reklamace (poruchy a reklamace, jakým způsobem je vhodné při nich postupovat, doporučené a možné postupy při reklamačním řízení).
 - 11. Spory v mezinárodním obchodu (spory vznikající při realizaci mezinárodního obchodu, možnosti, jak jim předcházet a pokud vzniknou, jak je řešit – metody pro mimosoudní řešení sporů, doporučené formy rozhodčího řízení a mezinárodně používaných pravidel pro ně i případné formy řešení sporů před obecnými soudy).
 - 12. Rizika v mezinárodním obchodu (přehled rizik, předcházení rizikům, omezení možnosti jejich vzniku, a pokud přesto vzniknou, volba adekvátního způsobu jejich řešení, nejpodstatnější a nejčastěji se vyskytující komerční rizika).
 
- Literature
 - required literature
 - KOLEŇÁK, J. Mezinárodní obchod. Brno: Newton University, 2020. ISBN: 978-80-87325- 31-5.
 
- not specified
 - Česká republika. Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění.
 - ICC Česká republika. 2019. Incoterms 2020: Pravidla ICC pro použití doložek pro domácí a mezinárodní obchod. Praha: ICC Česká republika, 188 s. ISBN 978-80-904651-3-8.
 - JANATKA, F. 2019. Globální podnikání. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, ISBN 978-80-88330-32-5.
 - JANATKA, František. Podnikání v globalizovaném světě. Praha: Wolters Kluwer, 2017. 336 s. ISBN 978-80-7552-754-7.
 - JANKŮ, M. 2021. WTO a právo mezinárodního obchodu. V Praze: C.H. Beck, 2019. Beckova skripta. ISBN 9788074007354.
 - KRUGMAN, P. R., OBSTFELD, M., MELITZ, M. J. 2022. International Trade: Theory and Policy. 12th ed. Pearson Education Ltd. 368 p. ISBN 9781292417233.
 - SATO, A. 2021. Mezinárodní obchodní operace. Praha: Oeconomica, nakladatelství VŠE, ISBN 978-80-2452-416-0.
 
- Assessment methods (in Czech)
 - Zápočet: je nutné získat min. 20 (ze 40) bodů za bodované aktivity (seminární práce/prezentace seminární práce). Zkouška: ústní forma zkoušení (prezenčně či online), zodpovězení 3 otázek (max. 20 bodů/otázku, tj. max. 60 bodů). Klasifikace dle ECTS stupnice dle celkem získaných bodů.
 - Language of instruction
 - Czech
 
- Enrolment Statistics (recent)
 - Permalink: https://is.newton.cz/course/nu/winter2025/B_BR_MOB_k