B_BR_MNG_p Management

Vysoká škola NEWTON, a.s.
léto 2025
Rozsah
2/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Monika Motyčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ing. Tomáš Dania, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jiří Koleňák, Ph.D., MBA, LL.M.
Centrum podnikatelských disciplín – Vysoká škola NEWTON, a.s.
Rozvrh
Po 15:10–16:40 Zoom Webinar 1; a Pá 28. 3. 13:30–15:00 Zoom Webinar 1
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
B_BR_MNG_p/01: každé sudé úterý 18:30–20:00 BR Učebna 20, kromě Út 29. 4. ; a Út 13. 5. 18:30–20:00 BR Učebna 20, T. Dania
B_BR_MNG_p/02: Po 10. 2. až Pá 2. 5. každý lichý čtvrtek 15:10–16:40 BR Učebna 06, T. Dania
B_BR_MNG_p/03: každé liché úterý 18:30–20:00 BR Učebna 20, kromě Út 25. 3. ; a Út 25. 3. 18:30–20:00 BR Učebna 06, T. Dania
B_BR_MNG_p/04: Po 10. 2. až Pá 2. 5. každou lichou středu 15:10–16:40 BR Učebna 06, T. Dania
B_BR_MNG_p/05: každé sudé úterý 16:50–18:20 BR Učebna 20, kromě Út 29. 4. ; a Út 13. 5. 16:50–18:20 BR Učebna 20, T. Dania
B_BR_MNG_p/06: Po 10. 2. až Pá 2. 5. každou sudou středu 15:10–16:40 BR Učebna 06, T. Dania
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět seznamuje posluchače se základy managementu. Východiskem jsou jednotlivé vývojové etapy a současné školy a trendy v managementu.

Součást výuky v rámci předmětu představují i přednášková vystoupení externích manažerů s cílem motivovat studenty k hlubšímu zájmu o problematiku. V seminářích budou řešeny případové studie a zadání z praxe podnikatelských i nepodnikatelských subjektů.

Cíle předmětu:
- seznámit se s klíčovými pojmy managementu;
- detailně se orientovat v jednotlivých funkcích managementu;
- důsledně rozlišovat různý časový horizont výkonu řídící činnost;
- umět aplikovat osvojené teoretické poznatky na konkrétní reálné situace podnikatelského subjektu.
Výstupy z učení
Absolventi předmětu:
- rozumí požadavkům na management na úrovni podnikatelského subjektu;
- rozlišují a znají strategický a operativní management, management v tržním prostředí, jeho postavení a uplatnění;
- chápou korelace s významným okolím, prokazují znalosti a porozumění teoriím, konceptům a metodám, které odpovídají okruhu povolání v oboru práce manažera;
- získávají rovněž znalosti a dovednosti potřebné pro své budoucí rozhodování s využitím interpretace relevantních údajů v rámci nestabilního a nepředvídatelného prostředí;
- zvládají řízení složitější odborné nebo profesionální činnosti a projektů za pomoci nástrojů plánování, implementace a získávání zpětné vazby.
Osnova
  • Hlavní témata předmětu / přednášek:
  • 01. Vývoj a podstata managementu.
  • 02. Názorové školy v managementu.
  • 03. Organizační struktury a jejich aplikace.
  • 04. Role a hlavní úkoly manažera.
  • 05. Funkce managementu: plánování, organizování, vedení a řízení, kontrola.
  • 06. Manažerské plánování.
  • 07. Organizace a dělba práce.
  • 08. Delegování jako nástroj zvyšování efektivity práce.
  • 09. Řízení lidských zdrojů a personalistika v rukou manažera.
  • 10. Rozhodovací procesy.
  • 11. Efektivní komunikace manažera.
  • 12. Kontrolní procesy a osobnost manažera.
  • Témata seminářů:
  • 01. Organizační struktury a jejich aplikace.
  • 02. Manažerské plánování.
  • 03. Organizace a dělba práce.
  • 04. Delegování jako nástroj zvyšování efektivity práce.
  • 05. Rozhodovací procesy.
  • 06. Kontrolní procesy a osobnost manažera.
Literatura
    povinná literatura
  • KOLEŇÁK, J., BENETTI, K. 2020. Podnikový management. Brno, NEWTON College. ISBN 978-80-87325-18-6.
  • VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. 2015. Moderní management v teorii a praxi. Praha, Management Press. ISBN 978-80-7261-232-1.
  • BLAŽEK, L. 2014. Management – organizování, rozhodování, ovlivňování. 2. vyd. Praha, Grada. ISBN 978-80-247-4429-2.
    doporučená literatura
  • EICHHORN, P., TOWERS, I. 2018. Principles of Management. Efficiency and Effectiveness it the Private and Public Sector. Springer. 381 p. ISBN 9783319890074.
  • KOLEŇÁK, J. 2015. Osobnostní rozvoj pro manažerské rozhodování, Ostrava, KEY Publishing. ISBN 978-80-7418-223-5.
  • KOTLER, P., KELLER, K. L. 2013. Marketing management. 4. vyd. Praha, Grada. 223 s. ISBN 978-80-247-4150-5.
  • NĚMEČEK, P., ZICH, R. 2009. Základy podnikového managementu. Brno. NC Publishing. 143 s. ISBN 978-80-903858-7-0.
  • VEBER, J. a kol. 2014. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2. vyd. Praha, Management Press. ISBN 978-80-7261-274-1.
Metody hodnocení
Zápočet: min. účast na seminářích, získání určeného minima bodů za aktivitu na seminářích a zpracování průběžných zadání

Zkouška: písemný závěrečný test + ústní zkouška

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.newton.cz/predmet/nu/leto2025/B_BR_MNG_p