STING:MSP1_Kx Podnikání v malých a středních - Informace o předmětu
MSP1_Kx Podnikání v malých a středních podnicích 1
Vysoká škola Sting, o.p.s.zima 2019
- Rozsah
- 0/0/16. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Jitka Sládková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Ing. Renáta Ježková, Ph.D.
Katedra ekonomiky a řízení – Rektor – Vysoká škola Sting, o.p.s. - Rozvrh
- Pá 20. 9. 12:30–16:00 Posluchárna C, So 21. 9. 8:30–12:00 Posluchárna C, So 5. 10. 12:30–16:00 Posluchárna 2, So 19. 10. 8:30–12:00 Posluchárna C, Pá 1. 11. 12:30–16:00 Posluchárna B
- Předpoklady
- Předmět je zaměřen na získání základních poznatků z oblasti podstaty fungování malých a středních podniků v České republice a v EU jako zdroje ekonomického a společenského rozvoje, opírajíc se o teorii malého a středního podnikání v závislosti od životního cyklu podniku s důrazem na inovativní malé a střední podnikání.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s podstatnými náležitostmi zahájení a následného provozu malého a středního podniku v ČR (včetně sestavení podnikatelského plánu, tvorby marketingové strategie, financování MSP, právních aspektů podnikání v MSP, vybraných problémů v rámci EU a aktuálních trendů v oblasti inovativního MSP). Po absolvování předmětu by měl student na základě znalostí z přednášek a seminářů být schopen zvládnout základní problémy spojené se zahájením a následným provozem podnikatelské činnosti a sám být event. schopen vyvíjet podnikatelské aktivity primárně v malém podniku, event. obohatit svou dosavadní podnikatelskou praxi.
- Osnova
- Přednášky:
1. Základní informace. Podnikání vs zaměstnanecký poměr.
Osobnost podnikatele. Předispozice pro podnikání.
2. Odhalování nových trhových příležitostí. Zakladatelský rozpočet, startovací kapitál.
3. Podnikatelská rizika v MSP.
4. Administrativní postup při zahájení podnikání, výběr vhodné právní formy.
5. Podnikatelský plán MSP.
6. Integrovaný model obchodu a marketingu v MSP.
7. Marketingová komunikační strategie MSP. Nové formy marketingové komunikace v MSP.
8. Formy financování MSP. Rizikové formy financování.
9. Inovace v MSP. Tvorba inovativních výrobních programů.
10. Podpora inovací v spin-off a start- up firmách.
11. Aktuální problémy MSP v ČR a EU.
12. Kontrola a vyhodnocení splnění podmínek pro úspěšné udělení zápočtu.
Semináře:
1. Praktické úlohy – Hodnocení potenciálu podnikatele
2. Praktické úlohy – Obchodní jmění, okolí podniku
3. Praktické úlohy – Riziko podnikání
4. Praktické úlohy – Výběr právní formy MSP
5. Praktické úlohy – Marketingový plán MSP
6. Praktické úlohy – Marketingová komunikace MSP
7. Praktické úlohy – Nepeněžité vklady
8. Praktické úlohy – Obchodní podíly
9. Praktické úlohy – Zakladatelský rozpočet
10. Praktické úlohy – Podnikatelský plán
11. Prezentace semestrálních projektů ve skupinách
12. Prezentace semestrálních projektů ve skupinách
- Přednášky:
- Literatura
- povinná literatura
- Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech ve znění pozdějších předpisů
- JEŽKOVÁ, R. Podnikání v MSP I. 1.vyd. Brno: STING, spol. s r.o., nakladatelství, 2014. ISBN ISBN 978-80-87482-28-5.
- doporučená literatura
- MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU: Koncepce podpory malých a středních podnikatelů na období let 2014 – 2020. [online ]. Praha: MPO, 2012. [citováno 2013-03-26]. 133 s. Dostupné z WWW: ˂http://www.mpo.cz/cz/podnikani/male-a-stredni-podnikani/studie-a-strat
- MUGLER, J.: Podnikové hospodářství malých a středních podniků. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2001 (překlad z Mugler, J.: Betriebswirtschaftslehre der Klein-und mittelbetriebe. Wien: Springer-Verlag, 1993).
- HRDÝ, M. a kol.: Komplexní řešení teoretických a aplikačních problémů financování malých a středních podniků v podmínkách tržního prostředí Evropské unie. Plzeň: ZČU v Plzni, 2008. ISBN 978-80-7043-746-9.
- HAVLÍČEK, K.: Inovační manuál malé a střední firmy. Praha: AMSP, 2012.
- VOJTÍN, V.: Specifika podnikání malých a středních podniků v tuzemsku a zahraničí. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010. ISBN 978-80-7357- 5342.
- VEBER, J, J SRPOVÁ a KOL. Podnikání malé a střední firmy. 3. aktualizované a doplněné vydání. Grada Publishing, 2012, 336 s. ISBN 978-80-247-4520-6. info
- SRPOVÁ, J a V ŘEHOŘ. Základy podnikání: Teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů. Praha: Grada Publishing, 2010, 427 s. ISBN 978-80-247-3339-5. info
- SYNEK, M. a kol. Manažerská ekonomika. 4. vyd. Praha: Grada, 2007, 464 s. ISBN 978-80-247-1992-4. info
- STAŇKOVÁ, A. Podnikáme úspěšně s malou firmou. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, 2007, 199 s. ISBN 978-80-7179-926-9. info
- KORÁB, V., M. REŽŇÁKOVÁ a J. PETERKA. Podnikatelský plán. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2007, 216 s. ISBN 978-80-251-1605-0. info
- JÁČ, Ivan, Petra RYDVALOVÁ a Miroslav ŽIŽKA. Inovace v malém a středním podnikání. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2005, vi, 174 s. ISBN 8025108538. info
- MALACH, Antonín. Jak podnikat. Praha: Grada Publishing, 2005, 524 s. ISBN 80-247-0906-6. info
- Výukové metody
- Způsob výuky je popsán ve Studijním a zkušebním řádu AKADEMIE STING.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.newton.cz/predmet/newton/zima2019/MSP1_Kx