BE_PH_EAM Ethical Aspects of Management

Vysoká škola NEWTON, a.s.
léto 2025
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Alexandra Zhereb, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jiří Nesiba, LL.M., Ph.D.
Centre for International Programmes – Vysoká škola NEWTON, a.s.
Rozvrh
každou lichou středu 16:50–18:20 WebinarJam
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BE_PH_EAM/01: každý lichý čtvrtek 11:20–12:50 PH Učebna 09, A. Zhereb
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět Etické aspekty managementu se věnuje problematice etického managementu v soukromých i veřejných institucích. Studenti se seznamují jak s historií etických pohledů na společnost a hospodářství (sociální etika) ale i s aplikovanou podobou v koncepcích tzv. "business ethics" v moderních manažerských přístupech. Předmět je zasazen do širšího kontextu sociálních, ekonomických a environmentálních souvislostí. V návaznosti na seznámení s vývojem etických norem je důraz kladen na aplikovanou etiku, zejména do prostředí managementu. Na jednotlivých tématech jsou představeny pozitivní a negativní souvislosti v etickém přístupu k podnikání v globálním světě. Absolventi jsou seznámeni s normativní společenskou etikou a současnými trendy v podnikání a veřejné správě.
Předmět předpokládá samostatnou práci na základě získaných poznatků ze současného etického managementu. Součástí výuky je vlastní výzkum studentů, kteří v konkrétní instituci zkoumají využívání etických nástrojů a srovnávají jejich efektivitu vzhledem k ostatnímu manažerskému přístupu. Absolvent kurzu tak uplatňuje nabyté znalosti přímo ve vlastním výzkumu, který poté prezentuje jak ústní, tak písemnou formou.
Osnova
  • Aplikovaná etika - vymezení obecné a aplikované etiky, etická dilemata, morální kompetence, Kohlbergerovy stádia vývoje, Hofstedeho kulturní dimenze, integrity management.
  • Metodika výzkumu aplikované etiky - etika normativní a deskriptivní, základní témata a terminologie business ethics, corporate ethics, organizace monitorující etiku v institucích (Society for Business Ethics, Transparency International, Institute of Business Ethics, EBEN, Ethisphere, …etc.).
  • Etický management - firemní kultura a etika, společenská odpovědnost firem (CSR), Corporate Governance, teorie participujících skupin (stakeholders).
  • Vnitřní etické nástroje – písemná institucionalizace etických norem do systému podnikového řízení, compliance program, etický kodex - výhody a rizika, praktické postupy při implementaci etického kodexu směrem k firemnímu prostředí, druhy a formy etických kodexů, etické krédo, etický ombudsman, etické školení zaměstnanců, personální politika a testování integrity osobnosti.
  • Vnější etické nástroje – certifikace a mezinárodní normy (ISO 26000, SA 8000, AA 1000, ČSN 010391, Global Reporting Initiative, UN Global Compact, EMAS, OECD Guidelines…etc.).
  • Manažerská etika – behaviourální management (D. McGregor, A. Maslow, C. Rogers), role etiky u manažera a v managementu (PDCA, H. Mintzberg), Hawthornský efekt, Total Quality Management (E. Demming, teorie Z).
  • Etika managementu lidských zdrojů – etické řízení lidských zdrojů, etické dilemata projektového manažera, integrity management, diverzity management, conflict management, interkulturní management, nastavení etických norem u certifikačních orgánů projektového managementu (IPMA, PMI, PRINCE2).
  • Veřejný statek – etické souvislosti správy a ochrany veřejných statků (vzhledem ke smíšeným a soukromým), vztah veřejných statků k soukromému vlastnictví, problematiku lobbingu, veřejné služby, ocenění kvality veřejného prostoru (Social Progress Index, NUMBEO, Mercer, Monocle, Metropolis).
  • Etika v marketingu – příklady ocenění za etické jednání instituce využívané jako marketingový nástroj (CSR kvalita), příklady oceněné etiky (BIO, FairTrade, KLASA, regionální produkty), Etické fórum, Business Leader Forum, Top odpovědná firma, případové studie neetického managementu (virální marketing, astroturfing, ambushmarketing, neuromarketing a podprahová reklama).
  • Kazuistika institucionální etiky - privátní sektor – sportovní etika (doping, sázení, etické vzory), lékařská a farmaceutická etika (testování, očkování), etika a vědecký vývoj (problematika výzkumu…), etika finančního sektoru (kontrolní mechanismy, bankovnictví), environmentální etika, etika potravinářství etika vědeckého výzkumu, etika duševního vlastnictví a problematika plagiátorství.
  • Kazuistika institucionální etiky - veřejný sektor – etika veřejné správy (lobbing, střet zájmů, etické kodexy), udržitelná ekonomika, otázky substituce veřejné služby, veřejné politiky.
  • Sociální etika – moderní koncepce utilitarismu, pragmatismu, etika činu, zlaté pravidlo, morální hazard, bioetika, etika v multikulturním prostředí.
Metody hodnocení
Zkouška: obhajoba zpracované případové studie, písemný závěrečný test, v případě opravných termínů ústní zkouška. Studenti distanční formy studia skládají zkoušku prostřednictvím vhodných systémů dálkové elektronické komunikace.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.newton.cz/predmet/nu/leto2025/BE_PH_EAM