2016
			
	    
	
	
    Influence of selected megatrends for the paradigm shift of strategic thinking
VÁGNER, IvanBasic information
Original name
Influence of selected megatrends for the paradigm shift of strategic thinking
	Name in Czech
Vliv vybraných megatrendů na posun paradigmatu strategického myšlení
	Name (in English)
Influence of selected megatrends for the paradigm shift of strategic thinking
		Authors
VÁGNER, Ivan
			Edition
 1. vyd. Bratislava-Slovenská republika, Zborník vedeckých prác: International Scientific Conference “Current Problems of the Corporate Sector 2016” Bratislava Department of Business, Faculty of Business Management, EU in Bratislava, p. 1073 - 1083, 11 pp. 2016
			Publisher
Bratislava Department of Business, Faculty of Business Management, EU in Bratislava
		Other information
Language
Czech
		Type of outcome
Proceedings paper
		Field of Study
50600 5.6 Political science
		Country of publisher
Slovakia
		Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
		Publication form
electronic version available online
		Organization unit
STING ACADEMY
			ISBN
978-80-561-0246-6
		UT WoS
M10, Q50
		Keywords (in Czech)
Vývoj výkonu poslání podniku, globální megatrendy, mentální principy, posun paradigmatu strategického myšlení, principy strategického myšlení, strategické aktivity, strategické myšlení, vrcholový management podniků
		Keywords in English
Enterprise´s mission development, global megatrends, mental principles, paradigm shift in strategic thinking, principles of strategic thinking, strategic activities, strategic thinking, top management of enterprises.
		Tags
International impact, Reviewed
		
				
				Changed: 15/8/2016 17:06, prof. Ing. Ivan Vágner, CSc., MBA
				
		In the original language
Rozvoj strategického myšlení ve velkých podnicích probíhal relativně nepřetržitě až do globální finanční a ekonomické krize. Řešení této krize na základě stávajícího strategického myšlení selhává. Potřeba zásadní změny paradigmatu strategického myšlení se stává klíčovou prioritou. Základním předpokladem tohoto posunu jsou: striktní dodržování zásad strategického myšlení a mentálních principů a vnímání krize jako výzvy ke změně myšlení o vývoji výkonu poslání podniků. Cílem příspěvku je nabídnout některé podněty pro odbornou diskusi o žádoucím posunu paradigmatu strategického myšlení, což mj. obsahuje i respekt k vlivům vybraných globálních megatrendů.
				In English
Development of strategic thinking in large enterprises took place relatively continuously until the global financial and economic crisis. Solution to this crisis based on the existing strategic thinking fails. The need for a fundamental paradigm shift in strategic thinking is becoming a key priority. The underlying assumption of this shift are: the strict respect for the principles of strategic thinking and mental principles and perception of the crisis as a challenge to change thinking on the enterprise´s mission development. The aim of this paper is to offer some incentives for a professional discussion regarding the desired paradigm shift in strategic thinking, which is related to the influence of selected global megatrends on the enterprise´s mission development.