J 2020

Nájem nebo provoz dopravního postředku?

MAREK, Karel

Basic information

Original name

Nájem nebo provoz dopravního postředku?

Name in Czech

Nájem nebo provoz dopravního postředku?

Name (in English)

Hiring or operating a means of transport?

Authors

MAREK, Karel

Edition

Logistika, Praha, Economia, 2020, 1211-0957

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50500 5.5 Law

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

STING ACADEMY

Keywords (in Czech)

právo , občanské právo , občanský zákoník, zasílatelská smlouva , smlouvy v přepravě, nájem a provoz dopravního prostředku

Keywords in English

law ; civil law; Civil Code; forwarding contract; contracts in transportion, hiring and operating a means of transport

Tags

Reviewed
Changed: 7/2/2020 07:30, prof. JUDr. Karel Marek, CSc.

Abstract

V originále

S rozvojem obchodu v moderním hospodářství vzrostl význam dopravy. Znásobení dopravních prostředků a množství dopravovaného zboží vedlo k tomu, že smlouvy upravující oblast dopravy se staly zejména od počátku 21. století nejobvyklejší a nejrozšířenější. Zejména se používá smlouva o přepravě věci, smlouva zasílatelská a často též smlouva o provozu dopravního prostředku. V praxi dochází i k situacím, kdy se pro přepravu v jednom "obchodním případu" uzavírá z nadepsaných druhů více smluv než jedna (např. smlouva zasílatelská a smlouva o přepravě věci, nebo více smluv o přepravě věci apod.), i když v poslední době jsou smluvními stranami stále častěji vyžadována komplexní logistická řešení buď podle smlouvy zasílatelské, nebo podle smlouvy nepojmenované.

In English

With the development of trade in the modern economy the importance of transport has increased. Multiplication of the means of transport and the quantity of the goods transported led have the consequence that the treaty ruling transportatoin have become since the beginning of the 21st century. century one the most common and widespread. In particular the merchantisers use the contract of carriage, the contract on forwarding and often also the contract on operation of means of transport. In practice, the situations in which one trade transaction needs more than one contract type (e.g., contract on forwarding and contract of carriage), although recently the contracting parties demanr more and more a complex logistics solutions either under the Treaty on forwarding or unnamed contract .