Autoři
MAZÁNEK, Lukáš, Vladimír BORSKÝ, Ondřej BENDA a Vít SKALICKÝ
V originále
This overview study focuses on the importance of leadership competencies and their development in managerial work. The aim of this overview study is to answer the question of why and how to develop leaders according to recent research results. The authors summarize methods applicable to support leadership development. As a result, the authors present a matrix overview where leadership development methods are structured and divided into four categories based on individual or team development and focus on hard/soft skills. One of the key aspects, strongly emphasized by the authors, is to approach leadership development with respect to sensitive balance and in all its complexity. As a next step, this overview study should support further research to clearly define which leadership competencies should be developed based on the specific competency model.
Česky
Tato přehledová studie se zaměřuje na význam kompetencí vedení a jejich rozvoje v manažerské práci. Cílem této přehledové studie je odpovědět na otázku, proč a jak rozvíjet lídry podle nedávných výzkumných výsledků. Autoři shrnují metody použitelné na podporu rozvoje vedení. V důsledku toho autoři představují maticový přehled, kde jsou metody rozvoje vedení strukturovány a rozděleny do čtyř kategorií na základě individuálního nebo týmového rozvoje a zaměření na tvrdé/ měkké dovednosti. Jedním z klíčových aspektů, který autoři silně zdůrazňují, je přistupovat k rozvoji vedení s ohledem na citlivou rovnováhu a v celé její komplexnosti. Jako další krok by tato přehledová studie měla podpořit další výzkum, který by jasně definoval, které kompetence vedení by měly být rozvíjeny na základě specifického kompetenčního modelu.
Anglicky
This overview study focuses on the importance of leadership competencies and their development in managerial work. The aim of this overview study is to answer the question of why and how to develop leaders according to recent research results. The authors summarize methods applicable to support leadership development. As a result, the authors present a matrix overview where leadership development methods are structured and divided into four categories based on individual or team development and focus on hard/soft skills. One of the key aspects, strongly emphasized by the authors, is to approach leadership development with respect to sensitive balance and in all its complexity. As a next step, this overview study should support further research to clearly define which leadership competencies should be developed based on the specific competency model.