J
		
		2021
			
	    
Vliv období vysokoškolského studia na osobnostní a kognitivní změny
	    PÁNKOVÁ, Barbora
	
	
	
	    
	
     
 
	
	Základní údaje
	
		Originální název
		Vliv období vysokoškolského studia na osobnostní a kognitivní změny
	 
	
		Název česky
		Vliv období vysokoškolského studia na osobnostní a kognitivní změny
	 
		
			Název anglicky
			The impact of the period of university study on personality and cognitive change
		 
			
				Vydání
				 Scientia et Societas, Czech Republic, 2021, 1801-7118
			 
		
Další údaje
		
			Typ výsledku
			Článek v odborném periodiku
		 
	
		
			Utajení
			není předmětem státního či obchodního tajemství
		 
	
			
		
			
				Organizační jednotka
				Vysoká škola NEWTON, a.s.
			 
		
		
			Klíčová slova česky
			Kognice, postformální myšlení, vynořující se dospělost, metakognice
		 
		
			Klíčová slova anglicky
			cognition, postformal thought, emerging adulthood, metacognition
		 
			
			
				
					V originále
					Tento článek představuje osobnostní a kognitivní změny a posuny v průběhu vysokoškolského studia. Na osobnostní aspekty období časné dospělosti se zaměřuje Jeffrey J. Arnett teorií vynořující se dospělosti („emerging adulthood“). V oblasti kognice je pak spojováno s postformálním myšlením, navazujícím na Piagetovu teorii kognitivního vývoje. Výzkum kognitivního vývoje v období vysokoškolského studia byl realizován smíšeným designem ve dvou částech. V tomto příspěvku jsou prezentovány výsledky kvalitativní části studie. Pro tuto část byla použita metoda polostrukturovaných rozhovorů s vysokoškoláky (N = 25). Název kvalitativní části „O myšlení“ odráží její obsah - pozorování subjektivního vnímání vlastního myšlení a změn souvisejících s obdobím vysokoškolského studia. Analýza dat zdůraznila oblasti kognitivních změn, ke kterým dochází, přičemž při interpretaci nálezů byl brán v úvahu také vliv studijního oboru na tyto změny. Identifikované oblasti změn souvisejí s konceptem postformálního myšlení. Tento článek představuje osobnostní a kognitivní změny a posuny v průběhu vysokoškolského studia. Na osobnostní aspekty období časné dospělosti se zaměřuje Jeffrey J. Arnett teorií vynořující se dospělosti („emerging adulthood“). V oblasti kognice je pak spojováno s postformálním myšlením, navazujícím na Piagetovu teorii kognitivního vývoje. Výzkum kognitivního vývoje v období vysokoškolského studia byl realizován smíšeným designem ve dvou částech. V tomto příspěvku jsou prezentovány výsledky kvalitativní části studie. Pro tuto část byla použita metoda polostrukturovaných rozhovorů s vysokoškoláky (N = 25). Název kvalitativní části „O myšlení“ odráží její obsah - pozorování subjektivního vnímání vlastního myšlení a změn souvisejících s obdobím vysokoškolského studia. Analýza dat zdůraznila oblasti kognitivních změn, ke kterým dochází, přičemž při interpretaci nálezů byl brán v úvahu také vliv studijního oboru na tyto změny. Identifikované oblasti změn souvisejí s konceptem postformálního myšlení.
				 
				
					Anglicky
					This article explores the changes and shifts in personality and cognitive domains during the period when young adults are enrolled in university education. This period in cognitive development is marked by the concept of postformal thinking related to Piaget’s Theory of Cognitive Development, and further elaborated thorough the concept of emerging adulthood by Jeffrey J. Arnett, a developmental psychology theorists. Research was carried out as a mixed two-part design. In this paper, the results of the qualitative part of the study are presented. For this part, a method of semi-structured interviews with higher education students was used (N = 25). The title of the qualitative part, About thinking, reflects its content—the observation of subjective perception of own thinking and the changes related to the period of higher education. Analysis of data has highlighted the areas of cognitive change that occur during this period of life, while the influence of the field of study on these changes was also considered when interpreting findings. The identified areas of change are related to the concept of postformal thinking.
				  
				Zobrazeno: 31. 10. 2025 05:19