2025
			
	    
	
	
    Phenomenon of Information: A New Perspective on Cognition and Decision-Making
POKORNÝ, Vratislav a Jiří KOLEŇÁKZákladní údaje
Originální název
Phenomenon of Information: A New Perspective on Cognition and Decision-Making
	Autoři
POKORNÝ, Vratislav (203 Česká republika, domácí) a Jiří KOLEŇÁK (203 Česká republika, domácí)
			Vydání
 1. vyd. Lüdenscheid, 193 s. první, 2025
			Nakladatel
RAM-Verlag
		Další údaje
Jazyk
angličtina
		Typ výsledku
Odborná kniha
		Obor
50103 Cognitive sciences
		Stát vydavatele
Německo
		Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
		Forma vydání
tištěná verze "print"
		Organizační jednotka
Vysoká škola NEWTON, a.s.
			ISBN
978-3-96595-044-3
		Klíčová slova česky
Informace; Poznávání; Kognitivní management; Rozhodování; Systémové myšlení; Ontologie; Kybernetika; Entropie; Umělá inteligence; Epistemologie
		Klíčová slova anglicky
Information; Cognition; Cognitive management; Decision-making; Systemic thinking; Ontology; Cybernetics; Entrop; Artificial intelligence; Epistemology
		Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
		
				
				Změněno: 29. 4. 2025 13:27, Ing. et Ing. Petra Přibilová, Ph.D.
				
		Anotace
V originále
We present and broadly discuss selected topics to under- stand the phenomenon of information in a modern and natural environ- ment. These are observations and considerations from the perspective of Cognitive Management1 to the conception of the essence of the nature and behavior of information in terms of cognition, reasoning and decision-making of people and human systems in relation to situation and event, task and problem, system and context. As one of the options for solving this problem, we present a supplemented and modified pilot version of the multidimensional and multiparametric model2 with appli- cation potential for selected dimensions and parameters of the whole system (person, situation and task/problem), in terms of cognitive possibilities for effective adaptation, reasoning and decision-making of people and small professional teams in changing conditions and circumstances of situations.