B_BR_MNG_p Management

NEWTON University
summer 2025
Extent and Intensity
2/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. Monika Motyčková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ing. Tomáš Dania, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Ing. Jiří Koleňák, Ph.D., MBA, LL.M.
Centre for Business Studies – NEWTON University
Timetable
Mon 15:10–16:40 Zoom Webinar 1; and Fri 28. 3. 13:30–15:00 Zoom Webinar 1
  • Timetable of Seminar Groups:
B_BR_MNG_p/01: each even Tuesday 18:30–20:00 BR Učebna 20, except Tue 29. 4. ; and Tue 13. 5. 18:30–20:00 BR Učebna 20, T. Dania
B_BR_MNG_p/02: Mon 10. 2. to Fri 2. 5. each odd Thursday 15:10–16:40 BR Učebna 06, T. Dania
B_BR_MNG_p/03: each odd Tuesday 18:30–20:00 BR Učebna 20, except Tue 25. 3. ; and Tue 25. 3. 18:30–20:00 BR Učebna 06, T. Dania
B_BR_MNG_p/04: Mon 10. 2. to Fri 2. 5. each odd Wednesday 15:10–16:40 BR Učebna 06, T. Dania
B_BR_MNG_p/05: each even Tuesday 16:50–18:20 BR Učebna 20, except Tue 29. 4. ; and Tue 13. 5. 16:50–18:20 BR Učebna 20, T. Dania
B_BR_MNG_p/06: Mon 10. 2. to Fri 2. 5. each even Wednesday 15:10–16:40 BR Učebna 06, T. Dania
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Předmět seznamuje posluchače se základy managementu. Východiskem jsou jednotlivé vývojové etapy a současné školy a trendy v managementu.

Součást výuky v rámci předmětu představují i přednášková vystoupení externích manažerů s cílem motivovat studenty k hlubšímu zájmu o problematiku. V seminářích budou řešeny případové studie a zadání z praxe podnikatelských i nepodnikatelských subjektů.

Cíle předmětu:
- seznámit se s klíčovými pojmy managementu;
- detailně se orientovat v jednotlivých funkcích managementu;
- důsledně rozlišovat různý časový horizont výkonu řídící činnost;
- umět aplikovat osvojené teoretické poznatky na konkrétní reálné situace podnikatelského subjektu.
Learning outcomes (in Czech)
Absolventi předmětu:
- rozumí požadavkům na management na úrovni podnikatelského subjektu;
- rozlišují a znají strategický a operativní management, management v tržním prostředí, jeho postavení a uplatnění;
- chápou korelace s významným okolím, prokazují znalosti a porozumění teoriím, konceptům a metodám, které odpovídají okruhu povolání v oboru práce manažera;
- získávají rovněž znalosti a dovednosti potřebné pro své budoucí rozhodování s využitím interpretace relevantních údajů v rámci nestabilního a nepředvídatelného prostředí;
- zvládají řízení složitější odborné nebo profesionální činnosti a projektů za pomoci nástrojů plánování, implementace a získávání zpětné vazby.
Syllabus (in Czech)
  • Hlavní témata předmětu / přednášek:
  • 01. Vývoj a podstata managementu.
  • 02. Názorové školy v managementu.
  • 03. Organizační struktury a jejich aplikace.
  • 04. Role a hlavní úkoly manažera.
  • 05. Funkce managementu: plánování, organizování, vedení a řízení, kontrola.
  • 06. Manažerské plánování.
  • 07. Organizace a dělba práce.
  • 08. Delegování jako nástroj zvyšování efektivity práce.
  • 09. Řízení lidských zdrojů a personalistika v rukou manažera.
  • 10. Rozhodovací procesy.
  • 11. Efektivní komunikace manažera.
  • 12. Kontrolní procesy a osobnost manažera.
  • Témata seminářů:
  • 01. Organizační struktury a jejich aplikace.
  • 02. Manažerské plánování.
  • 03. Organizace a dělba práce.
  • 04. Delegování jako nástroj zvyšování efektivity práce.
  • 05. Rozhodovací procesy.
  • 06. Kontrolní procesy a osobnost manažera.
Literature
    required literature
  • KOLEŇÁK, J., BENETTI, K. 2020. Podnikový management. Brno, NEWTON College. ISBN 978-80-87325-18-6.
  • VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. 2015. Moderní management v teorii a praxi. Praha, Management Press. ISBN 978-80-7261-232-1.
  • BLAŽEK, L. 2014. Management – organizování, rozhodování, ovlivňování. 2. vyd. Praha, Grada. ISBN 978-80-247-4429-2.
    recommended literature
  • EICHHORN, P., TOWERS, I. 2018. Principles of Management. Efficiency and Effectiveness it the Private and Public Sector. Springer. 381 p. ISBN 9783319890074.
  • KOLEŇÁK, J. 2015. Osobnostní rozvoj pro manažerské rozhodování, Ostrava, KEY Publishing. ISBN 978-80-7418-223-5.
  • KOTLER, P., KELLER, K. L. 2013. Marketing management. 4. vyd. Praha, Grada. 223 s. ISBN 978-80-247-4150-5.
  • NĚMEČEK, P., ZICH, R. 2009. Základy podnikového managementu. Brno. NC Publishing. 143 s. ISBN 978-80-903858-7-0.
  • VEBER, J. a kol. 2014. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2. vyd. Praha, Management Press. ISBN 978-80-7261-274-1.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet: min. účast na seminářích, získání určeného minima bodů za aktivitu na seminářích a zpracování průběžných zadání

Zkouška: písemný závěrečný test + ústní zkouška
Language of instruction
Czech

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.newton.cz/course/nu/summer2025/B_BR_MNG_p