NU:B_BR_SMA_k Strategický management - Informace o předmětu
B_BR_SMA_k Strategický management
Vysoká škola NEWTON, a.s.léto 2025
- Rozsah
- 0/14. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Martin Cenek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Martin Cenek, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Monika Motyčková, Ph.D.
Centrum podnikatelských disciplín – Vysoká škola NEWTON, a.s. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_BR_SMA_k/01: So 22. 2. 8:45–11:55 BR Učebna 05, So 8. 3. 8:45–11:55 BR Učebna 04, Ne 30. 3. 8:45–11:55 BR Učebna 04, So 12. 4. 13:00–14:30 BR Učebna 01, M. Cenek
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na získání základních poznatků o strategickém řízení v podnikové praxi. V rámci předmětu se studenti seznámí s obsahem, rozsahem, přístupy a využitím strategického managementu. Důraz je kladen na stimulaci návyků pro uplatnění jednotlivých metod, technik a nástrojů v konkrétních situacích řízení podnikatelského subjektu na strategické úrovni.
Výuka v předmětu probíhá formou přednášek vysvětlujících základní principy strategického řízení s návaznými ukázkami best practices a případovými studiemi, na kterých jsou jednotlivé postupy demonstrovány. Na seminářích jsou realizovány praktické případy tvorby strategie v rámci aktivní participace studentů na řešení týmového projektu.
Důraz je kladen na současnou praxi stran uplatňování strategického řízení v souladu s čelními představiteli strategické teorie a praxe. Semináře přímo navazují na látku probranou v rámci přednášek s akcentem vyzkoušení vlastní aplikace strategických metod, technik a nástrojů studenty.
Cíl / smysl předmětu
- Získat základní znalosti a pochopit principy strategického řízení v podnikové praxi.
- Nabýt dovednosti a mít schopnosti analyzovat podnikatelské prostředí v jeho komplexitě.
- Zvýšit kompetence v porozumění strategickému myšlení a konkurenčnímu trhu.
- Podpořit dovednosti a schopnosti pro definování strategického zaměření a stanovení, výběr a implementaci strategií. - Osnova
- Hlavní témata předmětu / přednášek
- 01. Podstata strategie. Řízení podniku. Efektivnost organizace. Vymezení strategie. Případ Southwest Airlines. Mise (poslání). Vize. Případ Ikea. Případ Tesla. Případ Amazon. Případ Kopi Luwak. Pravé strategické řízení. Nepravé strategické řízení. Strategie rudého oceánu. Strategie modrého oceánu. Případ Cirque du Soleil. Tři pilíře strategie modrých oceánů. Případ RegioJet.
- 02. Strategické řízení. Úrovně správy podniku. Hierarchie strategie. Strategie na společenské úrovni. Strategie na vrcholové úrovni organizace. Strategie na úrovni SBU. Operativní (funkční) strategie. Případ Unilever. Vývoj tvorby strategie (redefinice strategie). Strategický management. Úrovně managementu dle informačních charakteristik manažerského rozhodování. Odlišení strategického, taktického a operativního řízení. Proces strategického řízení. Prostrategické a protistrategické argumenty. Proces tvorby strategie. Případ Tesla – tvorba strategie. Strategické nástroje. Podnikatelské prostředí. Nástroje analýzy makroprostředí, mikroprostředí a interních podmínek. Užívání strategických nástrojů v tuzemských podnicích.
- 03. Analýza makroprostředí. Strategická analýza ve vztahu ke strukturaci podnikatelského prostředí. Zdroje dat pro analýzu. Případ makroekonomických agregátů. Analýza makroprostředí. Závislé a nezávislé nejistoty. Směrodatné faktory. PESTLE. Checklist PESTLE na bázi 72 analytických faktorů. Případ Tesla – analýza makroprostředí. Případ Pepsi – analýza PESTLE.
- 04. Analýza mikroprostředí – Porterova analýza pěti sil. Vymezení mikroprostředí. Robustnost strategické analýzy. Postup uplatnění Porterovy analýzy pěti sil. Checklist pěti sil na bázi 31 analytických faktorů. Hrozba vstupu nových konkurentů do odvětví. Soupeření mezi současných konkurenty. Vyjednávací síla odběratelů. Vyjednávací síla dodavatelů. Hrozba vlivu substitutů. Sběr dat. Vyhodnocení faktů a vazba na strategická rozhodnutí. Případ Tesla – analýza pěti sil.
- 05. Analýza mikroprostředí – Analýza čtyř konkurenčních rohů a BCG matice. Podstata čtyř konkurenčních rohů. Konkurenčně orientované strategie. Motivace a akce. Poháněče. Předpoklady. Strategie. Schopnosti. Případ PepsiCo vs. Coca-Cola. Využití analýzy čtyř konkurenčních rohů pro formulaci konkurenční strategie. Analýza současných i budoucích konkurentů. Vhodnost konkurenčně orientovaných analytických nástrojů. BCG matice. Bostonská matice a její geneze. Relativní tržní podíl. Růst trhu. Otazníky. Hvězdy. Dojné krávy. Hladoví psi. Strategická rozhodnutí vázaná na pozici produktů v BCG matici. Případ Coca-Cola. BCG matice a životní cyklus produktu. Strategicky vyvážené portfolio produktů.
- 06. Analýzy interních podmínek. Kategorie zdrojů podniku. McKinseyho model 7S. VRIO analýza. Konkurenční nevýhoda. Konkurenční shoda. Dočasná konkurenční výhoda. Nevyužitá konkurenční výhoda. Trvalá konkurenční výhoda. Případ Starbucks. Kritické faktory úspěchu. Porterův hodnotový řetězec. ABC metoda. Benchmarking. Analýza tržních mezer. Ohmaeho strategická matice. Souřadnicové sítě. Matice EFE, IFE, IF, SPACE. Finanční analýza.
- 07. Formování budoucí reality. Variantní scénáře. Variantní strategie. Realistický, optimistický a pesimistický scénář. Predikce formování budoucí reality. Případ Megatech – tvorba variantních scénářů. Uplatnitelnost variant strategie při variantních scénářích. What If…? Rozhodovací strom. Rozhodovací a situační uzly. Sekvence.
- 08. Tvorba strategie. Generické strategie. Ansoffova matice. Tržní penetrace. Rozvoj trhu. Rozvoj produktu. Diverzifikace. Strategie intenzivní, obranné, integrační, diversifikační. Porterovy konkurenční strategie. Výkonová a nákladová výhoda. Vůdčí postavení v nízkých nákladech a diferenciace. Principy tvorby strategie. SMART. SWOT.
- 09. Organizační struktura. Vazba strategie – struktura – kultura. Vymezení organizace. Stabilita. Pružnost. Dělba práce. Systém – struktura – chování. Procesní struktura. Procesy. Rozlišovací úroveň. Modelování procesů. Útvarová struktura. Počet podřízených. Míra organizovanosti. Funkční specializace. Předmětná specializace. Liniová organizační struktura. Funkční organizační struktura. Liniově-štábní organizační struktura. Míra agregace organizačných struktur. Případ Metrostav.
- 10. Organizační kultura. Deklarovaná a žitá kultura. Zavádění organizační kultury. Scheinův model kultury. Základní předpoklady. Hodnoty. Postoje. Normy chování. Artefakty. Případ FedEx. Obsah a síla kultury. Vazba organizační kultury a strategie. Faktory ovlivňující kulturu. Modely kultury Trompenaarse. Modely kultury Deala a Kennedyho. Subkultury. Případ Google.
- 11. Společenská odpovědnost. Egoismus. Altruismus. Autorita. Kooperace. Konkurence. Morálka a etika. Etický problém. Etické dilema. Corporate Social Responsibility. PPP (Profit, People, Planet). Hertzová a plíživý převrat. Zelená kniha EU. Příznivci CSR (Küng, Rich, Anderson). Odpůrci CSR (Friedman, Galbraith). Gilles Lipovetsky. Nová trichotomie kvality, ceny a etiky. Adam Smith a neoklasické paradigma. Etzioniho modifikace. Efekty CSR. CSR v kontextu tuzemských podniků. Stát a společenská odpovědnost. Případ Ikea.
- 12. Rozvoj metod strategického řízení. Prvopočátky strategie. Strategem. Ofenzivní a defenzivní akce vedení válek. 50. léta a vojenský význam strategie (Newman 1951, Drucker 1954, SWOT matice). 60. léta a dlouhodobé plánování (Chandler 1962, Ansoff 1965, dlouhodobé prognostiky, extrapolace trendu, PEST analýza). 70. léta a strategické plánování (orientace na zákazníka, diverzifikace, tržní variabilita, BCG matice). 80. léta a strategický management (Porter 1980, konkurenční vítězství, konkurenční strategie, Porterovy strategické nástroje, inspirace japonským managementem, hledání nejlepších praktik, Peters a Waterman 1982, McKinseyho analýza 7S, Mintzberg). 90. léta a komplexnost podniků (absolutní orientace na zákazníka a globální trhy, Karlöf a Östblom 1993, outsourcing, integrace, lean management, six sigma, reengineering). Strategický management ve 21. století. Témata seminářů
- 01. Základní aspekty strategického chování podniku. Definování podniku pro účely vypracování strategie dle zadání hlavních vstupních parametrů.
- 02. Postupy analýzy makroprostředí podniku (uplatnění zvolených analytických metod pro analýzu vnějšího prostředí při řešení případu tvorby strategie).
- 03. Postupy analýzy mikroprostředí podniku (uplatnění zvolených analytických metod pro analýzu oborového prostředí při řešení případu tvorby strategie).
- 04. Postupy analýz interních podmínek podniku (uplatnění zvolených analytických metod pro analýzu vnitřního prostředí organizace včetně analýzy zdrojů a identifikace konkurenční výhody).
- 05. Predikce formování budoucí reality na základě syntézy poznatků ze zpracovaných strategických analýz a jejich kritickým vyhodnocením stran pravděpodobnosti nastání a efektu dopadu na předmětný podnik. Definování variantních strategií (cíle, postupy včetně sekvenčního pojetí dle rozhodovacích stromů, reflexe faktorů podnikatelského prostředí, rozhodnutí o alokaci zdrojů, rozhodnutí o uspokojení stakeholderů podniku).
- 06. Prezentace a obhajoba výsledků zpracovaných výstupů strategické analýzy a návrhu strategie s poskytnutím sumarizační zpětné vazby zohledňující výslednou úroveň výstupu a dílčí zpětné vazby poskytované kontinuálně v průběhu zpracování na jednotlivých seminářích.
- Literatura
- povinná literatura
- HANZELKOVÁ, A., KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O. 2017. Strategické řízení: teorie pro praxi. 3. přepracované vydání. Praha: C.H. Beck. C. H. Beck pro praxi. ISBN 978-80-7400-637-1.
- OTR, J., SOUČEK, I. 2020. Scénaře pro strategické rozhodování a řízení: jak se efektivně vyrovnat s budoucími hrozbami a příležitostmi. Praha: Grada Publishing. Expert. ISBN 978-80-271-2020-8.
- MAGRETTA, J. 2012. Michael Porter jasně a srozumitelně: o konkurenci a strategii. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-251-2.
- doporučená literatura
- DESS, G. G., MCNAMARA, G., EISNER, A. B., LEE, S-H. 2021. Strategic management: text & cases. Tenth edition. New York: McGraw-Hill. ISBN 978-1-260-57525-5.
- DUHAIME, Irene M., Michael A. HITT a Marjorie A. LYLES, ed. 2021. Strategic management: state of the field and its future. Oxford: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-009089-0.
- WHITTINGTON, R., REGNÉR, P., ANGWIN, D., JOHNSON, G., SCHOLES, K. 2020. Exploring strategy: text and cases. Twelfth edition. Harlow: Pearson. ISBN 978-1-292-28245-9.
- JOHNSON, G. 2014. Exploring strategy. 10th ed. Harlow: Pearson. ISBN 978-1-292-00254-5.
- BARTES, F. 2011. Strategie konkurenčních střetů. Ostrava: Key Publishing. Monografie. ISBN 978-80-7418-100-9.
- GRASSEOVÁ, M., DUBEC, R., ŘEHÁK, D. 2012. Analýza podniku v rukou manažera: 33 nejpoužívanějších metod strategického řízení. 2. vyd. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-0032-2.
- BLAŽEK, L. 2014. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. 2., rozš. vyd. Praha: Grada. Expert. ISBN 978-80-247-4429-2.
- TUČEK, D., HRABAL, M., TRČKA, L. 2014. Procesní řízení v praxi podniků a vysokých škol. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7478-674-7.
- MAZEL, J., VAJCNEROVA, I. 2015. Are Inter-firm Networks Really Worth It?. In: Management of Network Organizations Theoretical Problems and the Dilemmas in Practice. Springer International Publishing. p. 233-248. ISBN 978-3-319-17346-7.
- KOLEŇÁK, J., BENETTI, K. 2017. Strategický management. NEWTON Books, Praha. ISBN 978-80-87325-11-7.
- LUKÁŠOVÁ, R. 2010. Organizační kultura a její změna. Praha: Grada Publishing. Expert. ISBN 978-80-247-2951-0.
- ROBBINS, S., P., JUDGE, T. A. 2017. Organizational behavior. 17 global edition. Boston: Pearson. Always learning. ISBN 978-1-292-14630-0.
- HASTINGS, R., MEYER, E. 2020. Pravidlo žádných pravidel: převratná firemní kultura, díky níž Netflix dobyl svět. V Brně: Jan Melvil. ISBN 978-80-7555-113-9.
- HASKI-LEVENTHAL, D. 2018. Strategic corporate social responsibility: tools & theories for responsible management. Los Angeles: Sage. ISBN 978-1-47399-800-1.
- SMITH, A. 2016. Pojednání o podstatě a původu bohatství národů. Praha: Liberální institut. ISBN 978-80-86389-60-8.
- FRIEDMAN, M., FRIEDMAN, R. D. 2020. Svoboda volby. Druhé, opravené a doplněné vydání. Praha: Liberální institut, 2020. ISBN 978-80-86389-66-0.
- Metody hodnocení
- Zápočet:
- Zpracování úkolů tvorby strategie v rámci víkendových soustředění
- Odevzdání týmové zápočtové seminární práce (projektu tvorby strategie) nebo individuální seminární práce odpovídající stanoveným požadavkům do IS
Zkouška:
- Písemná zkouška
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.newton.cz/predmet/nu/leto2025/B_BR_SMA_k