NU:B_PH_MTX_k Mathematics - Course Information
	B_PH_MTX_k Mathematics
NEWTON Universitywinter 2025
- Extent and Intensity
 - 0/10. Type of Completion: z (credit).
 - Teacher(s)
 - doc. RNDr. Miroslav Kureš, Ph.D. (lecturer)
Ing. Karina Tatek Benetti, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
 - doc. RNDr. Miroslav Kureš, Ph.D.
Centrum ekonomie a datové analytiky – Academic Department – NEWTON University - Timetable of Seminar Groups
 - B_PH_MTX_k/01: Sun 2. 11. 8:45–14:30 PH Učebna 01, Sun 30. 11. 8:45–11:55 PH Učebna 07, K. Tatek Benetti
 - Prerequisites (in Czech)
 - Znalost středoškolské matematiky.
 - Course Enrolment Limitations
 - The course is offered to students of any study field.
 - Course objectives (in Czech)
 - Smysl předmětu (cíle předmětu): Posluchač se především má důvěrně seznámit s tím, jak matematika funguje. Témata zohledňují požadavky navazujících předmětů, ale převažuje informativní charakter. Předpokládá se permanentní propojování látky s aplikacemi s důrazem na aplikace ekonomické. Předmět posluchači poskytne moderní přístup k matematickým metodám pro praxi. Zásady tvorby obsahu předmětu: Náplní předmětu jsou klasická témata úvodního kurzu vysokoškolské matematiky. Je kladen důraz na logickou návaznost a demonstraci matematického myšlení. Z hlediska aplikovatelnosti je těžiště v diferenciálním počtu a statistice: předmět by měl poskytnout kvalitní představu o potenci těchto disciplín a jejich širokém užití v praxi. Pro výpočty je upřednostněno využití vhodného softwaru.
 - Learning outcomes (in Czech)
 - Vědomosti Po absolvování předmětu student: • vysvětlí principy a metody řešení soustav lineárních rovnic a jejich využití v ekonomických a technických aplikacích, • charakterizuje elementární funkce, jejich vlastnosti, limity a spojitost, • popíše základní pojmy diferenciálního a integrálního počtu a jejich význam v aplikacích, • porozumí základům statistického myšlení a jeho přínosu pro ekonomické a společenské vědy, • chápe roli moderního softwaru při matematických výpočtech a analýzách dat. Dovednosti Po absolvování předmětu student: • řeší soustavy lineárních rovnic metodami dosazovacími, eliminačními i maticovými, • aplikuje znalosti o derivacích k nalezení extrémů funkcí a k řešení optimalizačních úloh, • provádí základní integrální výpočty a interpretuje jejich význam v praxi, • využívá statistické metody (popisná statistika, odhady, testování hypotéz) pro analýzu a interpretaci dat, • pracuje s matematickým a statistickým softwarem při řešení praktických úloh. Kompetence Po absolvování předmětu student: • propojuje matematické poznatky s ekonomickými a manažerskými aplikacemi, • analyzuje reálné problémy a navrhuje jejich řešení pomocí vhodných matematických metod, • kriticky posuzuje výsledky výpočtů a chápe jejich omezení, • dokáže samostatně i v týmu využít matematické a statistické metody k podpoře rozhodování, • je připraven na úspěšné zvládnutí navazujících odborných a metodologických kurzů.
 - Syllabus
 - The content of the course has not been saved in this language version.
 - Literature
 - KAŇKA, M., COUFAL, J., KLŮFA, J. Učebnice matematiky pro ekonomy. Praha: Ekopress, 2007. 198 s. ISBN 978-80-86929-24-8.
 - HRUBÝ, D., KUBÁT, J. Matematika pro gymnázia: Diferenciální a integrální počet. Praha: Prometheus, 1997. 195 s. ISBN 80-7196-063-2.
 - KAŇKA, M. Sbírka řešených příkladů z matematiky pro studenty vysokých škol. Praha: Ekopress, 2009. 298 s. ISBN 978-80-86929-53-8.
 
- Teaching methods (in Czech)
 - Přednášky s demonstračními příklady, semináře s řešením úloh, e-learning, práce se software, problémově orientovaná výuka, kooperativní metody, samostudium a řízené úkoly a formativní hodnocení během výuky.
 - Assessment methods
 - -- item not defined --
 - Language of instruction
 - Czech
 
- Enrolment Statistics (recent)
 - Permalink: https://is.newton.cz/course/nu/winter2025/B_PH_MTX_k