B_PH_SMA Strategický management

Vysoká škola NEWTON, a.s.
léto 2024
Rozsah
2/1. Kombinované 0/14 hodin za semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Martin Cenek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Benda (cvičící)
Ing. Martin Cenek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ondřej Benda (náhr. zkoušející)
Ing. Martin Cenek, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. RNDr. PhDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Centrum podnikatelských disciplín – Vysoká škola NEWTON, a.s.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Strategické řízení firmy v globálním konkurenčním prostředí musí skloubit poznání současného konkurenčního prostředí ve všech souvislostech a projevech, analytické postupy zaměřené na interní a externí faktory, formulaci strategie a v neposlední řadě její implementaci. Cílem kurzu je seznámit studenty s procesem strategického řízení směřujícího k dosažení strategické konkurenceschopnosti a rozvinout jejich kompetence potřebné pro strategické řízení organizací. Studenti budou seznámeni s procesem strategického řízení v podniku a to jak z pohledu současných přístupů, tak z hlediska trendů vývoje strategického managementu. Studenti se naučí jak kriticky postupovat při hledání východisek pro výběr, realizaci a hodnocení strategie. Budou seznámeni s postupy pro strategickou analýzu interních i externích faktorů a získají schopnost optimálně navrhnout postup analýz s ohledem na omezení, která jednotlivé analýzy mají a specifika organizace, pro kterou je strategie tvořena. Naučí se postupu pro formulaci strategie založeném na její klasicky pojaté hierarchické struktuře - corporate, business, funkční strategie. Klíčovým prvkem je pochopení významu konkurenceschopnosti a konkurenční výhody v kontextu takto definované strategie Získají znalost postupů, metod a technik uplatnitelných při vlastní realizaci strategie a hodnocení její úspěšnosti. 
Osnova
  • SMA P-1 Popis a charakteristika procesu strategického řízení firmy (dotace 2/1)
  • SMA P-2 Možné způsoby tvorby cílů ve firmě, tři úrovně strategie,SBU (dotace 2/1)
  • SMA P-3 Struktura analytických postupů. Obecné a oborové okolí firmy (dotace 2/1)
  • SMA P-4 Konkurence a konkurenční prostředí, konkurenční prostor (dotace 2/1)
  • SMA P-5 Postupy analýzy interních faktorů (dotace 2/1)
  • SMA P-6 Analýzy zdrojů, konkurenční výhoda, základní kompetence (dotace 2/1)
  • SMA P-7 Formulace strategie, hierarchie strategie, Porterovy generické strategie (dotace 2/1)
  • SMA P-8 Diverzifikace, podstata akvizice, fůzí, joint-venture a franchising (dotace 2/1)
  • SMA P-9 Strategie internacionalizace (dotace 2/1)
  • SMA P-10 Faktory ovlivňující výběr strategie, metody výběru (dotace 2/1)
  • SMA P-11 Implementace a hodnocení strategie (dotace 2/1)
  • SMA P-12 Strategické vůdcovství, organizační aspekty realizace strategie (dotace 2/1)
  • SMA P-13 Alternativní přístupy k formulaci strategie (dotace 2/1)
  • SMA P-14 Specifika strategického řízení různých typů organizací (dotace 2/1)
  • SMA S-1 Základní aspekty strategického chování firem
  • SMA S-2 Postupy analýzy obecného okolí
  • SMA S-3 Postupy analýz oborového okolí
  • SMA S-4 Postupy analýz interních faktorů
  • SMA S-5 Analýza zdrojů a identifikace konkurenční výhody
  • SMA S-6 Strategická manažerská hra
  • SMA S-7 Prezentace a odevzdání případové studie
Literatura
  • MALLYA, T. Základy strategického řízení a rozhodování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1911-5.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2021, zima 2021, zima 2022, léto 2023, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.newton.cz/predmet/nu/leto2024/B_PH_SMA