ETPP Business Ethics

NEWTON University
summer 2016
Extent and Intensity
2/0. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
PhDr. Jiří Nesiba, LL.M., Ph.D. (lecturer)
PhDr. Jiří Nesiba, LL.M., Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Jiří Nesiba, LL.M., Ph.D. (alternate examiner)
Guaranteed by
PhDr. Jiří Nesiba, LL.M., Ph.D.
Centre for Humanities – NEWTON University
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
CÍL A VÝSTUP PŘEDMETU V předmět Etika podnikání se učí problematika organizace a vedení institucí ve veřejném i soukromém sektoru s pohledu etických souvislostí. Studenti se tak seznámí nejen s historií etických pohledů na společnost a hospodářství (sociální etika) ale i s koncepcemi tzv. "business ethics" v moderních manažerských přístupech. Předmět Etika podnikání je zasazen do širšího kontextu etických pohledů západní kultury. Studenti budou seznámeni s historií etických filosofických směrů. V návaznosti na seznámení s vývojem etických norem, se výuka bude soustředit na současnou aplikovanou etiku, zejména do prostředí obchodu, ekonomie, podnikání, médií, reklamy a marketingu. Na jednotlivých tématech jako je férovost zisku, managerská etika, klamavá reklama, právní rámec etických norem, etické kodexy, vymahatelnost sankcí za nedodržování etických norem či multikulturní různorodost etických pohledů budou představeny pozitivní a negativní souvislosti v etickém přístupu k podnikání v globálním světě. Na rozbor aplikované etiky podnikání bude navazovat praktická část předmětu a to analýza etických kodexů, etických norem a etických pravidel soukromých i veřejných institucí. Bude diskutován smysl a význam tvorby etických kodexů. V této souvislosti se budeme zabývat vztahem českého a mezinárodního prostředí. Protože etika je souborem měnících se norem, budeme v předmětu klást důraz na individuální pohled každého studenta, který bude mít prostor pro argumentování při svých etických postojích a názorech. Různorodost postojů předpokládá dialog účastníků i vyučujícího. PŘÍSPĚVEK PŘEDMETU K PROFILU ABSOLVENTA -Předmět Etika podnikání přispěje k samostatnému kritickému myšlení absolventa při promýšlení konkrétních problémů spjatých s etikou podnikání a médií. -Absolvent bude umět sestavit konkrétní etický kodex, dopracovat jeho význam a smysl pro danou oblast podnikání, definovat etický kodex k celkové firemní strategii. -Absolvent se učí promýšlet problematiku etiky podnikání v globálním světě v souvislostech, které kladou důraz na kontextuální myšlení a které učí jednotlivé oblasti studia propojovat.
Syllabus
  • The content of the course has not been saved in this language version.
Literature
  • BLÁHA, Jiří. Manažerská etika. Praha: Management Press, 2003. ISBN 80-7261-084-8.
  • ŠRONĚK, Ivan. Etiketa a etika v podnikání. Praha: Management Press, 1995. ISBN 80-7178-627-6.
  • REMIŠOVÁ, Anna. Manažérska etika. Bratislava: Ekonom, 1999. ISBN 978-80-8083-372-5.
  • BOHATÁ, Marie. Základy hospodářske etiky. Praha: VŠE, 1997. ISBN 80-7079-428-3.
Assessment methods
-- item not defined -- 
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms summer 2015, winter 2015.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.newton.cz/course/nu/summer2016/ETPP