KJRP Kreativita a její rozvoj Praha

Vysoká škola NEWTON, a.s.
léto 2018
Rozsah
1/2. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Stanislav Gálik (přednášející)
Kamil Pavlíček (přednášející)
Ing. Martin Přibyl, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Stanislav Gálik (cvičící)
Kamil Pavlíček (cvičící)
PhDr. Stanislav Gálik (náhr. zkoušející)
Kamil Pavlíček (náhr. zkoušející)
Garance
PhDr. Stanislav Gálik
Centrum humanitních věd – Vysoká škola NEWTON, a.s.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
SMYSL PŘEDMĚTU: 
Předmět Kreativita a její rozvoj je koncipován tak, aby v daném časovém rozsahu seznámil studenty se základními principy kreativity chápané jako klíčové kompetence moderního manažera. 
Umožňuje studentům osvojit si množství technik, nástrojů, metodických postupů a cvičení sloužících k rozvoji kreativních kompetenci.
Obsahově navazuje na předměty Filosofie, Psychologie, Psychohygiena apod., je podpůrným praktickým doplňkem předmětů Základy managementu, Řízení lidských zdrojů a zejména předmětu Praktické manažerské techniky.


 ZÁSADY TVORBY OBSAHU PŘEDMĚTU: 
Kreativita je chápána jako souhrn postojů, schopností a dovedností. Předmět v teoretické části vymezuje kreativitu jako moderní manažerskou kompetenci, eliminuje vžité nesprávné a povrchní chápání kreativity, zasazuje kreativitu do kontextu moderní psychologie a NLP. Seminární složka předmětu je koncipována tak, aby s využitím nejnovějších testů, cvičení, případových studií a lokalizovaných technik napomohla studentům zaujmout kreativní postoj, rozvíjet jejich kreativní schopnosti a zejména získat dostatečný instrumentář metod, cvičení a technik prakticky použitelných v konkrétní manažerské praxi.
 Každá z metod a technik je aplikována prostřednictvím konkrétních zadání a případových studií z následujících oblastí:
1. Výrobní sféra
2. Obchod 
3. Služby
4. Státní správa
5. Neziskové organizace
 V maximální možné míře se zaměřuje na praktické použití poznatků
 Semináře v tomto předmětu jsou realizovány pouze formou řešení případových studií a manažerských cvičení a praktického nácviku (tréninkovou formou) s projektovým přístupem a týmovým řešením (zadání řešení prezentace diskuse)


Osnova
  • 1 - 3 )BLOKOVÁ VÝUKA - 6x45 minut
    Cílem blokové výuky je představit a naučit vedení komplexního kreativního workshopu implementovatelného v různých prostředích.
    (dotace 0/2)
  • PŘEDNÁŠKA: De Bono ‑‑ Laterální a lineární myšleníSynektika ‑‑ Principy využívání analogií, W. Gordon, varianty synektiky, pravidla a zásady improvizace
  • SEMINÁŘ: Improvizační cvičení, Myšlenkové mapy (Tony Buzan), Six Thinking Hats, Synektika ‑‑ praktický nácvik analogických technik
    Výstup: tvorba vlastní kreativní techniky

  • 4 - 5) "Co svět potřebuje?" a "Nadhled a emapatie jako základní předpoklad kreativity" (dotace 0/2)
  • 6 - 7) "Jak kreativně dosáhnout svých cílů" (dotace 0/2)
  • 8 - 9) "Tvoříme značku" a "Jak kreativně prodat své služby" (dotace 0/2)
  • 10 - 11) "Kreativita jako nositel změny a inovací" (dotace 0/2)
  • 12 - 13) "Schopnost improvizace" a "Nejlepší kreativní metoda, aneb Ušijme si to na míru" (dotace 0/2)
  • Cvičení zaměřené na specifické smyslové modality (Vizuální tvořivost, auditivní tvořivost, taktilní tvořivost)
  • Cvičení zaměřené na verbální tvořivost
  • Cvičení zaměřené na komplexní úkoly
  • Aplikování tvořivosti do praxe
  • PŘEDNÁŠKA ‑ Charakteristika kreativity, Kreativní osobnost, Plynulost a Flexibilita, Vědomí a Imaginace, Lineární a laterální myšlení, Konvergence a Divergence v kreativitě, Překážky a bloky kreativity
  • SEMINÁŘ: Příprava kreativního procesu, tvořivý mind set a rozvoj emapatie ‑‑ Soudní síň, Dílna, Tajemné rovnice, Fotolaboratoř, Co by kdyby, Techniky pro generování nápadu ‑ SCAMPER, Laddering, Reversi, KJ metoda, Snowball, Domino
  • ŘEDNÁŠKA: Psychologické a sociologické podmínky kreativity, psychologické aspekty kreativity, obranné mechanismy, Kreativní mozek a jeho trénink, Neuroplasticita, Mozkové hemisféry a kreativita, MacLeanův a Sperryho model, Typologie mozkových kvadrantů ‑‑ Ned Hermann, Techniky pro klarifikaci problému ‑‑ Parafráze, Zkoumání hranic, Definice na druhou, Ventilátor
  • SEMINÁŘ: Techniky analýzy problému ‑‑ 5W1H, Kepner&Tregoe, Aida, Dimenzionální analýza
  • SEMINÁŘ: Techniky pro sběr informací a dat ‑‑ Zápisník, CNB, Delphi, expertní metody, Veletrh
    Výstup: vlastní plán "každodenní kreativity"
  • PŘEDNÁŠKA: Historie kreativity ‑‑ přehled historických náhledů na kreativitu a možné praktické využitíModely kreativního myšlení ‑‑ Asocianismus, Gestaltismus, Wallas, Guilford, Nakamats, Amabile, Kreativita v současném světě
  • SEMINÁŘ: Cvičení pro rozvoj kreativních schopností ‑‑ Asociační řady, KaGa, KaWa, Kreativní abeceda, Ředitel cihelny, Genetická laboratoř
    Výstup: tvorba vlastní značky a jejích atributů
  • PŘEDNÁŠKA: Jak kreativita změnila současný svět, Systémy CPS ‑‑ Creative problem solving ‑‑ Čtyři fáze kreativního procesu (G. Wallas), model CPS (J‑ P‑ Guilford).Alex Osborn a kreativita ‑‑ Brainstorming, varianty brainstormingu, Osbornův seznam
  • SEMINÁŘ: Brainstorming, 6‑3‑1, Rowlinsonova varianta, Rolestorming, Brainsketching, Brainwriting, Osbornovny seznamy
    Výstup: Jak přetavit nápad ve skutečnost - strategický plán pro řízení změny
  • PŘEDNÁŠKA: De Bono ‑‑ Laterální a lineární myšleníSynektika ‑‑ Principy využívání analogií, W. Gordon, varianty synektiky, pravidla a zásady improvizace
  • SEMINÁŘ: Improvizační cvičení, Myšlenkové mapy (Tony Buzan), Six Thinking Hats, Synektika ‑‑ praktický nácvik analogických technik
    Výstup: tvorba vlastní kreativní techniky

Literatura
  • BELTZ, Horst; SIEGRIST, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-71784-79-6.
  • BIRKENBIHL, Vera. Nebojte se myslet hlavou. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-239-6954-4.
  • BISCHOF, Anita; BISCHOF, Klaus. Aktivní sebeřízení. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0647-4.
  • BUZAN, Tony. Jděte na to chytře. Praha;: Columbus, 2003. ISBN 80-7249-146-6.
  • DACEY, John; LENNON, Kathleen. Kreativita. Praha: Management Press, 2001. ISBN 978-80-247-1652-7.
  • DE BONO, Edward. Pravdu mám já, určitě ne ty. Praha: Argo, 1998. ISBN 80-7261-101-1.
  • ŠULEŘ, Oldřich. Manažerské techniky I-III. Olomouc: Rubico, 2003. ISBN 80-85839-89-X.
  • GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 2000. ISBN 978-80-7359-334-6.
  • GOLEMAN, Daniel. Práce s emoční inteligencí. Praha: Columbus, 2000. ISBN 80-85974-76-2.
  • HOWARD, Pierce. Příručka pro uživatele mozku. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7367-052-6.
  • NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1998. ISBN 978-80-247-3133-9.
  • RUSSEL, Ken; CARTER, Philip. Trénink paměti a kreativity. Praha: Computer Press, 2002. ISBN 80-251-0327-7.
  • GARDNER, Howard. Dimenze myšlení. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-279-3.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet.

Udělení klasifikovaného zápočtu je podmíněno min. 80% účastí na seminářích 

Zkouška probíhá formou řešení konkrétního zadání, při kterém student projeví metodicky správné použití vybraných kreativních technik.
 Součástí klasifikovaného zápočtu je písemný test zahrnující především otázky týkající se problematiky psychologických aspektů kreativity, terminologie a znalosti metodických postupů V průběhu celého kurzu rozvíjí studenti vlastní kreativní projekt. Na výběr jsou 2 varianty a) fiktivní business (od produktu, který přichází s inovativním řešením, přes branding až po způsoby jeho komunikace b) osobní značka, tj. zformování své vize a formy sebeprezentace Tento projekt je dokumentován v kreativním denku, který slouží zároveň jako záznamník pro všech poznatky získané v předmětu Kreativita a její rozvoj. Prezentace kreativního deníku je základní podmínkou pro úspěšné zakončení předmětu.

 
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, léto 2016, zima 2016.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.newton.cz/predmet/nu/leto2018/KJRP