N_BR_IBN Identifikace business nápadu a příležitosti

Vysoká škola NEWTON, a.s.
léto 2023
Rozsah
1/1. Kombinované 0/12 hodin za semestr. 4 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Ing. Petr Novák, Ph.D. (přednášející)
Ing. Petr Novák, Ph.D. (cvičící)
Ing. Petr Novák, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. František Müller, MBA
Centrum podnikatelských disciplín – Vysoká škola NEWTON, a.s.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na získání a prohloubení znalostí a dovedností studentů v oblasti aktivního vyhledávání obchodních/podnikatelských příležitostí, analýzy příležitostí, komunikace a prezentování obchodních příležitostí a principů tvorby obchodního a finančního plánu. Předmět si klade za cíl naučit studenty vyhodnotit obchodní příležitosti na základě cyklu trhu a trendů na trhu, prezentovat obchodní příležitosti a vést konstruktivní diskusi v týmu, sestavit business pláno vybrané obchodní příležitosti a připravit akční plán realizace obchodní příležitosti. Přednášky a semináře jsou tematicky zaměřeny na: 1. Průzkum trhu (analýza technologických, společenských a ekonomických trendů na lokálním i globálním trhu, kritéria výběru obchodních příležitostí dle odvětví, trhu, potenciálního růstu, škálovatelnosti, poptávky, kupní síly, finanční náročnosti). 2. Ekonomická a finanční analýza (sestavení listu obchodních příležitostí, analýza reálnosti a ekonomické proveditelnosti z pohledu zdrojů - lidi/know-how/finance/ekonomické návratnosti). 3. Prezentace, komunikace a analytické myšlení (schopnost komunikovat identifikované příležitosti, prezentace klíčových informací, získání relevantní zpětné vazby v rámci týmu, schopnost aktivního naslouchání, reakce s pozitivní asertivitou). 4. Obchodní analýza (validace, modifikace a eliminace obchodní příležitosti). 5. Finanční plánování (sestavení business plánu, sestavení finančního plánu). 6. Projektový management (vytvoření projektu, sestavení akčního plánu). 
Literatura
  • LUKAVEC, Tomáš. Od vize k zisku: proměňte nápad v ziskové podnikání!. Praha: Leadermix, 2019. ISBN 978-80-907677-1-3.
  • VÁCLAVÍKOVÁ, Martina. Líheň podnikatelských nápadů. Brno: BizBooks, 2015. ISBN 978-80-265-0320-0.
  • SVOBODOVÁ, Ivana; ANDERA, Michal. Od nápadu k podnikatelskému plánu: jak hledat a rozvíjet podnikatelské příležitosti. Praha: Grada, 2017. 232 s. ISBN 978-80-271-0407-9.
  • MAREŠ, Michael. Nápad za miliardu: Nejinspirativnější příběhy českých startupistů. Zlín: Kniha Zlín, 2021. ISBN 978-80-7662-234-0.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem na základě hodnocení odevzdané seminární práce a prezentace seminární práce. 
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024.