B_PH_MOB_p Mezinárodní obchod

Vysoká škola NEWTON, a.s.
zima 2024
Rozsah
2/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Petr Novák, Ph.D. (přednášející)
Ing. Martin Wiederman (cvičící)
Garance
Ing. Petr Novák, Ph.D.
Centrum podnikatelských disciplín – Vysoká škola NEWTON, a.s.
Rozvrh
Út 13:30–15:00 WebinarJam, kromě Út 1. 10. ; a Čt 10. 10. 15:10–16:40 WebinarJam
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
B_PH_MOB_p/201: každé sudé pondělí 8:00–9:30 PH Učebna 04; a Út 17. 12. 8:00–9:30 PH Učebna 02, M. Wiederman
B_PH_MOB_p/202: každé sudé pondělí 9:40–11:10 PH Učebna 04; a Út 17. 12. 9:40–11:10 PH Učebna 02, M. Wiederman
B_PH_MOB_p/203: každé sudé pondělí 11:20–12:50 PH Učebna 04; a Út 17. 12. 11:20–12:50 PH Učebna 02, M. Wiederman
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět Mezinárodní obchod je zaměřen na procesy související s přípravou, sjednáním a realizací mezinárodních obchodních transakcí. Tématika je rozčleněna do 10 bloků, které na sebe navazují logicky tak, jak je nezbytné jednotlivé fáze obchodních operací zajišťovat. Součást výuky v rámci předmětu představují i přednášková vystoupení externích odborníků z řad HR-specialistů a manažerů. V seminářích budou řešeny případy a zadání z praxe podnikatelských i nepodnikatelských subjektů.
Osnova
  • Hlavní témata předmětu:
  • Téma 1: Mezinárodní obchod – makropohled. Vychází z teoretických předpokladů mezinárodního obchodu, historického vývoje, charakterizuje obchodně-politické nástroje a mezinárodně používaná pravidla a zvyklosti.
  • Téma 2: „Mezinárodní obchod“ je zaměřeno na posouzení důvodů, pro které česká firma vstupuje na zahraniční trhy, informační zdroje, mezinárodní instituce, tarifní a netarifní překážky, obchodní metody a jejich použití a možné formy vstupu na zahraniční trhy. A dále je téma zaměřeno na mezinárodní obchod z pohledu nákupu.
  • Téma 3: Nejdůležitější průzkumy zahraničních trhů, které je nezbytné provést před vstupem na zahraniční trhy (jak při vývozu tak i v dovozu). Jejich charakteristika a způsoby, jak lze průzkumy provádět.
  • Téma 4: Klíčové téma při uskutečňování zahraničního obchodu – kupní smlouva. Formy sjednávání smluv, nabídkové a poptávkové řízení. Podstatné části smlouvy, vzorová kupní smlouva ICC a její použití.
  • Téma 5: Cena v mezinárodním obchodě, její význam, sjednávání ceny včetně používaných doložek. Cenový průzkum a vzory používaných doložek. Vzorová kalkulace ceny při vývozu a dovozu.
  • Téma 6: Jsou posouzeny a doporučeny formy zpracování vývozu s využitím zastupitelského vztahu, postavení zprostředkovatelů, komisionářů a distributorů.
  • Téma 7: Na kupní smlouvu může navazovat celá řada dalších smluv, jako jsou smlouvy o kontrole zboží, smlouvy o dílo, přepravní a pojistné smlouvy, které s kupní smlouvou přímo souvisejí. Přednosti a zápory, se kterými se můžeme v praxi setkat – při sjednávání těchto smluv, vzory a pravidla pro jejich použití.
  • Téma 8: Při realizaci obchodních transakcí se v praxi setkáváme s celou řadou poruch a reklamací. Jakým způsobem je vhodné při nich postupovat – to je předmětem tohoto tématu. Doporučené a možné postupy při reklamačním řízení.
  • Téma 9: Spory vznikající při realizaci mezinárodního obchodu. Možnosti, jak jim předcházet a pokud vzniknou, jak je řešit (metody pro mimosoudní řešení sporů, doporučené formy rozhodčího řízení a mezinárodně používaných pravidel pro ně i případné formy řešení sporů před obecnými soudy).
  • Téma 10: Mezinárodní obchodní operace obsahují celou řadu rizik. Řadě z nich lze předcházet, omezit možnosti jejich vzniku, a pokud přesto vzniknou, zvolit adekvátní způsob jejich řešení. Nejpodstatnější a nejčastěji se vyskytující komerční rizika.
Literatura
  • JANATKA, František. Mezinárodní obchod a mezinárodní marketing. Praha: NEWTON Books, 2009. 96 s.
  • ČERNOHLÁVKOVÁ, Eva; MACHKOVÁ, Hana; SATO, Alexej. Mezinárodní obchodní operace. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 978-80-247-3237-4.
  • JANATKA, František. Rizika v komerční praxi. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-632-5.
  • JANATKA, František. Podnikání v globalizovaném světě. Praha: Wolters Kluwer, 2017. 336 s. ISBN 978-80-7552-754-7.
Metody hodnocení
Zkouška: Ústní zkoušení, pro připuštění ke zkoušce je nutné získat min. 15 bodů za bodované aktivity (seminární práce/docházka).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.newton.cz/predmet/nu/zima2024/B_PH_MOB_p