B_BA_MOB_k International Trade

NEWTON University
winter 2025
Extent and Intensity
0/10. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Petr Novák, Ph.D. (lecturer)
Assoc. Prof. Dipl. Ing. Martin Grešš, PhD. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Petr Novák, Ph.D.
Centre for Business Studies – Academic Department – NEWTON University
Timetable of Seminar Groups
B_BA_MOB_k/201k: Sat 22. 11. 8:45–11:55 BA Učebna 02 - oranžová, Sat 6. 12. 12:30–14:00 BA Učebna 02 - oranžová, Sat 10. 1. 8:45–11:55 BA Učebna 02 - oranžová, M. Grešš
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Předmět Mezinárodní obchod je zaměřen na procesy související s přípravou, sjednáním a realizací mezinárodních obchodních transakcí. Tématika je rozčleněna do 12 bloků, které na sebe navazují logicky tak, jak je nezbytné jednotlivé fáze obchodních operací zajišťovat. Cíle předmětu:
- seznámit se s jednotlivými procesy souvisejícími s přípravou, sjednáváním a realizací mezinárodních obchodní transakcí;
- identifikovat různé formy možné realizace mezinárodních obchodních transakcí;
- zorientovat se v právních dokumentech souvisejících s mezinárodními obchodními transakcemi;
- uvědomit si rizika mezinárodního obchodování včetně jejich dopadu na příslušný podnik a seznámit se s možnostmi jejich eliminace.
Syllabus (in Czech)
  • Hlavní témata předmětu (témata jednotlivých přednášek):
  • 01. Mezinárodní obchod – makropohled (vychází z teoretických předpokladů mezinárodního obchodu, historického vývoje, charakterizuje obchodně-politické nástroje a mezinárodně používaná pravidla a zvyklosti).
  • 02. Mezinárodní obchod (zaměřeno na posouzení důvodů, pro které česká firma vstupuje na zahraniční trhy, informační zdroje, mezinárodní instituce, tarifní a netarifní překážky, vnější ekonomické vztahy ČR/EU a zahraničně obchodní politiky).
  • 03. Mezinárodní obchod – mikropohled (obchodní metody a jejich použití, možné formy vstupu na zahraniční trhy).
  • 04. Průzkum zahraničního trhu (nejdůležitější průzkumy zahraničních trhů, které je nezbytné provést před vstupem na zahraniční trhy jak při vývozu, tak i v dovozu, jejich charakteristika a způsoby, jak lze průzkumy provádět).
  • 05. Kupní smlouva (kupní smlouva jako klíčové téma při uskutečňování zahraničního obchodu, formy sjednávání smluv, nabídkové a poptávkové řízení, podstatné části smlouvy, vzorová kupní smlouva ICC a její použití).
  • 06. Cena v mezinárodním obchodě (význam ceny, sjednávání ceny včetně používaných doložek, cenový průzkum a vzory používaných doložek, vzorová kalkulace ceny při vývozu a dovozu).
  • 07. Zastupitelský vztah (posouzení a doporučení forem zpracování vývozu s využitím zastupitelského vztahu, postavení zprostředkovatelů, komisionářů a distributorů).
  • 08. Smlouvy navazující na kupní smlouvu I (smlouvy o kontrole zboží a smlouvy o dílo, které s kupní smlouvou přímo souvisejí, přednosti a zápory, se kterými se lze v praxi setkat při sjednávání těchto smluv, vzory a pravidla pro jejich použití).
  • 09. Smlouvy navazující na kupní smlouvu II (přepravní a pojistné smlouvy, přednosti a zápory, vzory a pravidla pro jejich použití).
  • 10. Poruchy a reklamace (poruchy a reklamace, jakým způsobem je vhodné při nich postupovat, doporučené a možné postupy při reklamačním řízení).
  • 11. Spory v mezinárodním obchodu (spory vznikající při realizaci mezinárodního obchodu, možnosti, jak jim předcházet a pokud vzniknou, jak je řešit – metody pro mimosoudní řešení sporů, doporučené formy rozhodčího řízení a mezinárodně používaných pravidel pro ně i případné formy řešení sporů před obecnými soudy).
  • 12. Rizika v mezinárodním obchodu (přehled rizik, předcházení rizikům, omezení možnosti jejich vzniku, a pokud přesto vzniknou, volba adekvátního způsobu jejich řešení, nejpodstatnější a nejčastěji se vyskytující komerční rizika).
Literature
    required literature
  • KOLEŇÁK, J. Mezinárodní obchod. Brno: Newton University, 2020. ISBN: 978-80-87325- 31-5.
    not specified
  • Česká republika. Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění.
  • ICC Česká republika. 2019.  Incoterms 2020: Pravidla ICC pro použití doložek pro domácí a mezinárodní obchod. Praha: ICC Česká republika, 188 s. ISBN 978-80-904651-3-8.
  • JANATKA, F. 2019.  Globální podnikání. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, ISBN 978-80-88330-32-5.
  • JANATKA, František. Podnikání v globalizovaném světě. Praha: Wolters Kluwer, 2017. 336 s. ISBN 978-80-7552-754-7.
  • JANKŮ, M. 2021.  WTO a právo mezinárodního obchodu. V Praze: C.H. Beck, 2019. Beckova skripta. ISBN 9788074007354.
  • KRUGMAN, P. R., OBSTFELD, M., MELITZ, M. J. 2022. International Trade: Theory and Policy. 12th ed. Pearson Education Ltd. 368 p. ISBN 9781292417233.
  • SATO, A. 2021.  Mezinárodní obchodní operace. Praha: Oeconomica, nakladatelství VŠE, ISBN 978-80-2452-416-0.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet: je nutné získat min. 20 (ze 40) bodů za bodované aktivity (seminární práce/prezentace seminární práce). Zkouška: ústní forma zkoušení (prezenčně či online), zodpovězení 3 otázek (max. 20 bodů/otázku, tj. max. 60 bodů). Klasifikace dle ECTS stupnice dle celkem získaných bodů.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms winter 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.newton.cz/course/nu/winter2025/B_BA_MOB_k