B_PH_MTX_k Mathematics

NEWTON University
winter 2025
Extent and Intensity
0/10. Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. RNDr. Miroslav Kureš, Ph.D. (lecturer)
Ing. Karina Tatek Benetti, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. RNDr. Miroslav Kureš, Ph.D.
Centrum ekonomie a datové analytiky – Academic Department – NEWTON University
Timetable of Seminar Groups
B_PH_MTX_k/01: Sun 2. 11. 8:45–14:30 PH Učebna 01, Sun 30. 11. 8:45–11:55 PH Učebna 07, K. Tatek Benetti
Prerequisites (in Czech)
Znalost středoškolské matematiky.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Smysl předmětu (cíle předmětu): Posluchač se především má důvěrně seznámit s tím, jak matematika funguje. Témata zohledňují požadavky navazujících předmětů, ale převažuje informativní charakter. Předpokládá se permanentní propojování látky s aplikacemi s důrazem na aplikace ekonomické. Předmět posluchači poskytne moderní přístup k matematickým metodám pro praxi. Zásady tvorby obsahu předmětu: Náplní předmětu jsou klasická témata úvodního kurzu vysokoškolské matematiky. Je kladen důraz na logickou návaznost a demonstraci matematického myšlení. Z hlediska aplikovatelnosti je těžiště v diferenciálním počtu a statistice: předmět by měl poskytnout kvalitní představu o potenci těchto disciplín a jejich širokém užití v praxi. Pro výpočty je upřednostněno využití vhodného softwaru.
Learning outcomes (in Czech)
Vědomosti Po absolvování předmětu student: • vysvětlí principy a metody řešení soustav lineárních rovnic a jejich využití v ekonomických a technických aplikacích, • charakterizuje elementární funkce, jejich vlastnosti, limity a spojitost, • popíše základní pojmy diferenciálního a integrálního počtu a jejich význam v aplikacích, • porozumí základům statistického myšlení a jeho přínosu pro ekonomické a společenské vědy, • chápe roli moderního softwaru při matematických výpočtech a analýzách dat. Dovednosti Po absolvování předmětu student: • řeší soustavy lineárních rovnic metodami dosazovacími, eliminačními i maticovými, • aplikuje znalosti o derivacích k nalezení extrémů funkcí a k řešení optimalizačních úloh, • provádí základní integrální výpočty a interpretuje jejich význam v praxi, • využívá statistické metody (popisná statistika, odhady, testování hypotéz) pro analýzu a interpretaci dat, • pracuje s matematickým a statistickým softwarem při řešení praktických úloh. Kompetence Po absolvování předmětu student: • propojuje matematické poznatky s ekonomickými a manažerskými aplikacemi, • analyzuje reálné problémy a navrhuje jejich řešení pomocí vhodných matematických metod, • kriticky posuzuje výsledky výpočtů a chápe jejich omezení, • dokáže samostatně i v týmu využít matematické a statistické metody k podpoře rozhodování, • je připraven na úspěšné zvládnutí navazujících odborných a metodologických kurzů.
Syllabus
The content of the course has not been saved in this language version.
Literature
  • KAŇKA, M., COUFAL, J., KLŮFA, J. Učebnice matematiky pro ekonomy. Praha: Ekopress, 2007. 198 s. ISBN 978-80-86929-24-8.
  • HRUBÝ, D., KUBÁT, J. Matematika pro gymnázia: Diferenciální a integrální počet. Praha: Prometheus, 1997. 195 s. ISBN 80-7196-063-2.
  • KAŇKA, M. Sbírka řešených příkladů z matematiky pro studenty vysokých škol. Praha: Ekopress, 2009. 298 s. ISBN 978-80-86929-53-8.
Teaching methods (in Czech)
Přednášky s demonstračními příklady, semináře s řešením úloh, e-learning, práce se software, problémově orientovaná výuka, kooperativní metody, samostudium a řízené úkoly a formativní hodnocení během výuky.
Assessment methods
-- item not defined --
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms winter 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.newton.cz/course/nu/winter2025/B_PH_MTX_k