MKT_IK Základy marketingu

Vysoká škola Sting, o.p.s.
zima 2023
Rozsah
16/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Miriam Habibi (přednášející)
Garance
Ing. Ludmila Hruban, Ph.D., MSc.
Katedra ekonomiky a řízení – Rektor – Vysoká škola Sting, o.p.s.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na získání a prohloubení znalostí a dovedností studentů v oblasti marketingového přístupu k trhu. Podstatnou myšlenkou předmětu je seznámit studenty se základními marketingovými pojmy, nástroji a postupy, které jsou základem efektivního vyhledávání příležitostí na trzích, plánování marketingových programů pro cílové segmenty zákazníků a pochopení důležitosti zákazníka (poznání jeho potřeb, očekávání, způsobů rozhodování, faktorů ovlivňujících jeho nákupní chování apod.). Předmět se bude zabývat vybranými pasážemi z oblasti marketingu.
Osnova
  • Přednášky:
    1. Úvod do marketingu (základní pojmy, historie, vymezení marketingových přístupů, marketingový mix 4P / 4C / 4E)
    2. Marketingové prostředí (vnější, vnitřní prostředí)
    3. Spotřebitelské chování (proces rozhodování spotřebitele o nákupu, černá skříňka spotřebitele, spotřebitelské generace aj.)
    4. Segmentace trhu (přístupy k trhu, princip segmentace, skupiny zákazníků, charakteristika zákaznických skupin, targeting, positioning)
    5. Marketingový výzkum (vymezení možností výzkumu, typy výzkumů, využitelnost výzkumu v praxi)
    6. Produkt (marketingové vlastnosti produktu, úplný produkt, životní cyklus produktu, analýza portfolia produktu)
    7. Cenová politika (cenová strategie při zavádění nového výrobku na trh určení ceny dle cena vs. kvalita), časté chyby v cenové politice, postup stanovení ceny)
    8. Distribuce (distribuční cesta, distribuční struktura, distribuční funkce, distribuční úrovně a formy, nakupování na internetu v ČR)
    9. Propagace – 1. část (význam integrované marketingové komunikace, cílové skupiny marketingové komunikace, komunikační modely, nástroje marketingové komunikace)
    10. Propagace – 2. část (reklama, podpora prodeje, přímý marketing, public relations, osobní prodej, sponzoring, reklamní plán)
    11. Digitální marketing – 1. část (globální digitální růst, trendy digitálního marketingu, přehled nástrojů digitálního marketingu, internetová reklama, vývoj internetové reklamy v ČR)
    12. Digitální marketing – 2. část (search marketing, e-mail marketing, virální marketing, sociální média, mobilní marketing, další trendy digitálního marketingu)
Informace učitele
Povinná literatura
BAINES, P., Ch. FILL and S. ROSENGREN. Marketing. 4th edition. Oxford: Oxford University Press, 2017. 732 p. ISBN 978-0-19-874853-3.
KARLÍČEK, K. a kol. Marketingová komunikace: Jak komunikovat na našem trhu. 2. aktual. a doplň. vyd. Praha: Grada, 2016. 224 s. ISBN 978-80-247-5769-8.
KOTLER, P a K L KELLER. Marketing management. 14. vydání. Praha: Grada Publishing, 2013. 855 s. ISBN 978-80-247-4150-5.
MCDONALD, M. a H. WILSON. Marketingový plán: příprava a úspěšná realizace. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2012. 575 s. ISBN 978-80-265-0014-8.
NAVRÁTILOVÁ, L. Marketing: skripta. Brno: NEWTON College, 2022. 190 s. ISBN 978-80-87325-49-0. Dostupné z: https://nu.publi.cz/book/1791-marketing
PŘIKRYLOVÁ, J. a H. JAHODOVÁ. Moderní marketingová komunikace. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 303 s. ISBN 978-80-247-3622-8.
SVĚTLÍK, J. O podstatě reklamy. 1. vyd. Bratislava: Eurokódex, 2012. 312 s. ISBN 978-80-89447-85-5.
TAHAL, R. a kol. Marketingový výzkum: postupy, metody, trendy. 1. vyd. Praha: Grada, 2020. 264 s. ISBN 978-80-271-9868-9.

Doporučená literatura
ALTESEK, D. 2018. Selling social media: the political economy of social networking. New York: Bloomsbury Academic. ISBN 978-1-5013-1969-3.
BELCH, G. E. and BELCH, M. A. 2018. Advertising and Promotion: An Integrated Marketing Communications Perspective. 11th edition. New York: McGraw-Hill Education. ISBN 978-1-259-92169-8.
DIB, A. 2020. Marketingový plán na jednu stranu: Nejrychlejší cesta k penězům. 1. vyd. Praha: Grada. 224 s. ISBN 978-80-271-2591-3.
JANOUCH, V. Internetový marketing. 2. vyd. Brno: Computer Press, 2014. 376 s. ISBN 978-80-251-4311-7.
KERIN, R. A., S. W. HARTLEY and W. RUDELIUS. Marketing. 12th ed. New York: McGraw-Hill Education, 2015. 740 p. ISBN 978-0-07-786103-2.
KNIGHT, P. Vysoce efektivní marketingový plán: 15 kroků k úspěchu v podnikání. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 143 s. ISBN 978-80-247-1999-3.
KOLEKTIV AUTORŮ. Online marketing: Současné trendy očima předních expertů. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2014. 212 s. ISBN 978-80-251-4155-7.
KOTLER, P. and G. ARMSTRONG. Principles of marketing. 14th ed. Harlow: Pearson, 2012. 744 p. ISBN 978-0-273-75243-1.
KOTLER, P. Moderní marketing: 4. evropské vydání. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 1041 s. ISBN 978-80-247-1545-2.
MACHKOVÁ, H. Mezinárodní marketing: strategické trendy a příklady z praxe. 4. vyd. Praha: Grada, 2015. 194 s. ISBN 978-80-247-5366-9.
USUNIER, J. C. and J. LEE. Marketing Across Culture. 5th ed. Essex: Pearson Education, 2009. 496 p. ISBN 978-0273713913.
VYSEKALOVÁ, J. a kol. Emoce v marketingu: jak oslovit srdce zákazníka. 1. vyd. Praha: Grada, 2014. 296 s. ISBN 978-80-247-4843-6.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, léto 2015, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, léto 2024, zima 2024.