NU:B_BA_MOB_k Mezinárodní obchod - Informace o předmětu
B_BA_MOB_k Mezinárodní obchod
Vysoká škola NEWTON, a.s.zima 2025
- Rozsah
- 0/10. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Petr Novák, Ph.D. (přednášející)
Assoc. Prof. Dipl. Ing. Martin Grešš, PhD. (cvičící) - Garance
- Ing. Petr Novák, Ph.D.
Centrum podnikatelských disciplín – Akademická centra – Vysoká škola NEWTON, a.s. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_BA_MOB_k/201k: So 22. 11. 8:45–11:55 BA Učebna 02 - oranžová, So 6. 12. 12:30–14:00 BA Učebna 02 - oranžová, So 10. 1. 8:45–11:55 BA Učebna 02 - oranžová, M. Grešš
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět Mezinárodní obchod je zaměřen na procesy související s přípravou, sjednáním a realizací mezinárodních obchodních transakcí. Tématika je rozčleněna do 12 bloků, které na sebe navazují logicky tak, jak je nezbytné jednotlivé fáze obchodních operací zajišťovat. Cíle předmětu:
- seznámit se s jednotlivými procesy souvisejícími s přípravou, sjednáváním a realizací mezinárodních obchodní transakcí;
- identifikovat různé formy možné realizace mezinárodních obchodních transakcí;
- zorientovat se v právních dokumentech souvisejících s mezinárodními obchodními transakcemi;
- uvědomit si rizika mezinárodního obchodování včetně jejich dopadu na příslušný podnik a seznámit se s možnostmi jejich eliminace. - Osnova
- Hlavní témata předmětu (témata jednotlivých přednášek):
- 01. Mezinárodní obchod – makropohled (vychází z teoretických předpokladů mezinárodního obchodu, historického vývoje, charakterizuje obchodně-politické nástroje a mezinárodně používaná pravidla a zvyklosti).
- 02. Mezinárodní obchod (zaměřeno na posouzení důvodů, pro které česká firma vstupuje na zahraniční trhy, informační zdroje, mezinárodní instituce, tarifní a netarifní překážky, vnější ekonomické vztahy ČR/EU a zahraničně obchodní politiky).
- 03. Mezinárodní obchod – mikropohled (obchodní metody a jejich použití, možné formy vstupu na zahraniční trhy).
- 04. Průzkum zahraničního trhu (nejdůležitější průzkumy zahraničních trhů, které je nezbytné provést před vstupem na zahraniční trhy jak při vývozu, tak i v dovozu, jejich charakteristika a způsoby, jak lze průzkumy provádět).
- 05. Kupní smlouva (kupní smlouva jako klíčové téma při uskutečňování zahraničního obchodu, formy sjednávání smluv, nabídkové a poptávkové řízení, podstatné části smlouvy, vzorová kupní smlouva ICC a její použití).
- 06. Cena v mezinárodním obchodě (význam ceny, sjednávání ceny včetně používaných doložek, cenový průzkum a vzory používaných doložek, vzorová kalkulace ceny při vývozu a dovozu).
- 07. Zastupitelský vztah (posouzení a doporučení forem zpracování vývozu s využitím zastupitelského vztahu, postavení zprostředkovatelů, komisionářů a distributorů).
- 08. Smlouvy navazující na kupní smlouvu I (smlouvy o kontrole zboží a smlouvy o dílo, které s kupní smlouvou přímo souvisejí, přednosti a zápory, se kterými se lze v praxi setkat při sjednávání těchto smluv, vzory a pravidla pro jejich použití).
- 09. Smlouvy navazující na kupní smlouvu II (přepravní a pojistné smlouvy, přednosti a zápory, vzory a pravidla pro jejich použití).
- 10. Poruchy a reklamace (poruchy a reklamace, jakým způsobem je vhodné při nich postupovat, doporučené a možné postupy při reklamačním řízení).
- 11. Spory v mezinárodním obchodu (spory vznikající při realizaci mezinárodního obchodu, možnosti, jak jim předcházet a pokud vzniknou, jak je řešit – metody pro mimosoudní řešení sporů, doporučené formy rozhodčího řízení a mezinárodně používaných pravidel pro ně i případné formy řešení sporů před obecnými soudy).
- 12. Rizika v mezinárodním obchodu (přehled rizik, předcházení rizikům, omezení možnosti jejich vzniku, a pokud přesto vzniknou, volba adekvátního způsobu jejich řešení, nejpodstatnější a nejčastěji se vyskytující komerční rizika).
- Literatura
- povinná literatura
- KOLEŇÁK, J. Mezinárodní obchod. Brno: Newton University, 2020. ISBN: 978-80-87325- 31-5.
- neurčeno
- Česká republika. Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění.
- ICC Česká republika. 2019. Incoterms 2020: Pravidla ICC pro použití doložek pro domácí a mezinárodní obchod. Praha: ICC Česká republika, 188 s. ISBN 978-80-904651-3-8.
- JANATKA, F. 2019. Globální podnikání. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, ISBN 978-80-88330-32-5.
- JANATKA, František. Podnikání v globalizovaném světě. Praha: Wolters Kluwer, 2017. 336 s. ISBN 978-80-7552-754-7.
- JANKŮ, M. 2021. WTO a právo mezinárodního obchodu. V Praze: C.H. Beck, 2019. Beckova skripta. ISBN 9788074007354.
- KRUGMAN, P. R., OBSTFELD, M., MELITZ, M. J. 2022. International Trade: Theory and Policy. 12th ed. Pearson Education Ltd. 368 p. ISBN 9781292417233.
- SATO, A. 2021. Mezinárodní obchodní operace. Praha: Oeconomica, nakladatelství VŠE, ISBN 978-80-2452-416-0.
- Metody hodnocení
- Zápočet: je nutné získat min. 20 (ze 40) bodů za bodované aktivity (seminární práce/prezentace seminární práce). Zkouška: ústní forma zkoušení (prezenčně či online), zodpovězení 3 otázek (max. 20 bodů/otázku, tj. max. 60 bodů). Klasifikace dle ECTS stupnice dle celkem získaných bodů.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.newton.cz/predmet/nu/zima2025/B_BA_MOB_k