B_BR_MOB_p Mezinárodní obchod

Vysoká škola NEWTON, a.s.
zima 2025
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Petr Novák, Ph.D. (přednášející)
Ing. Martin Wiederman (přednášející)
Ing. Petr Novák, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Petr Novák, Ph.D.
Centrum podnikatelských disciplín – Akademická centra – Vysoká škola NEWTON, a.s.
Rozvrh
Út 23. 9. 16:50–18:20 WebinarJam, Út 7. 10. 16:50–18:20 WebinarJam, Út 21. 10. 16:50–18:20 WebinarJam, Út 4. 11. 16:50–18:20 WebinarJam, Út 18. 11. 16:50–18:20 WebinarJam, Út 2. 12. 16:50–18:20 WebinarJam
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
B_BR_MOB_p/01: každou lichou středu 8:00–9:30 BR Učebna 10, kromě St 22. 10. ; a Po 20. 10. 18:30–20:00 BR Učebna 02, P. Novák
B_BR_MOB_p/02: každou lichou středu 9:40–11:10 BR Učebna 10, kromě St 22. 10. ; a Po 20. 10. 16:50–18:20 BR Učebna 02, P. Novák
B_BR_MOB_p/03: každou lichou středu 11:20–12:50 BR Učebna 10, kromě St 22. 10. ; a Po 20. 10. 15:10–16:40 BR Učebna 02, P. Novák
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět Mezinárodní obchod je zaměřen na procesy související s přípravou, sjednáním a realizací mezinárodních obchodních transakcí. Tématika je rozčleněna do 12 bloků, které na sebe navazují logicky tak, jak je nezbytné jednotlivé fáze obchodních operací zajišťovat. Cíle předmětu:
- seznámit se s jednotlivými procesy souvisejícími s přípravou, sjednáváním a realizací mezinárodních obchodní transakcí;
- identifikovat různé formy možné realizace mezinárodních obchodních transakcí;
- zorientovat se v právních dokumentech souvisejících s mezinárodními obchodními transakcemi;
- uvědomit si rizika mezinárodního obchodování včetně jejich dopadu na příslušný podnik a seznámit se s možnostmi jejich eliminace.
Osnova
  • Hlavní témata předmětu (témata jednotlivých přednášek):
  • 01. Mezinárodní obchod – makropohled (vychází z teoretických předpokladů mezinárodního obchodu, historického vývoje, charakterizuje obchodně-politické nástroje a mezinárodně používaná pravidla a zvyklosti).
  • 02. Mezinárodní obchod (zaměřeno na posouzení důvodů, pro které česká firma vstupuje na zahraniční trhy, informační zdroje, mezinárodní instituce, tarifní a netarifní překážky, vnější ekonomické vztahy ČR/EU a zahraničně obchodní politiky).
  • 03. Mezinárodní obchod – mikropohled (obchodní metody a jejich použití, možné formy vstupu na zahraniční trhy).
  • 04. Průzkum zahraničního trhu (nejdůležitější průzkumy zahraničních trhů, které je nezbytné provést před vstupem na zahraniční trhy jak při vývozu, tak i v dovozu, jejich charakteristika a způsoby, jak lze průzkumy provádět).
  • 05. Kupní smlouva (kupní smlouva jako klíčové téma při uskutečňování zahraničního obchodu, formy sjednávání smluv, nabídkové a poptávkové řízení, podstatné části smlouvy, vzorová kupní smlouva ICC a její použití).
  • 06. Cena v mezinárodním obchodě (význam ceny, sjednávání ceny včetně používaných doložek, cenový průzkum a vzory používaných doložek, vzorová kalkulace ceny při vývozu a dovozu).
  • 07. Zastupitelský vztah (posouzení a doporučení forem zpracování vývozu s využitím zastupitelského vztahu, postavení zprostředkovatelů, komisionářů a distributorů).
  • 08. Smlouvy navazující na kupní smlouvu I (smlouvy o kontrole zboží a smlouvy o dílo, které s kupní smlouvou přímo souvisejí, přednosti a zápory, se kterými se lze v praxi setkat při sjednávání těchto smluv, vzory a pravidla pro jejich použití).
  • 09. Smlouvy navazující na kupní smlouvu II (přepravní a pojistné smlouvy, přednosti a zápory, vzory a pravidla pro jejich použití).
  • 10. Poruchy a reklamace (poruchy a reklamace, jakým způsobem je vhodné při nich postupovat, doporučené a možné postupy při reklamačním řízení).
  • 11. Spory v mezinárodním obchodu (spory vznikající při realizaci mezinárodního obchodu, možnosti, jak jim předcházet a pokud vzniknou, jak je řešit – metody pro mimosoudní řešení sporů, doporučené formy rozhodčího řízení a mezinárodně používaných pravidel pro ně i případné formy řešení sporů před obecnými soudy).
  • 12. Rizika v mezinárodním obchodu (přehled rizik, předcházení rizikům, omezení možnosti jejich vzniku, a pokud přesto vzniknou, volba adekvátního způsobu jejich řešení, nejpodstatnější a nejčastěji se vyskytující komerční rizika).
Literatura
    povinná literatura
  • KOLEŇÁK, J. Mezinárodní obchod. Brno: Newton University, 2020. ISBN: 978-80-87325- 31-5.
    neurčeno
  • Česká republika. Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění.
  • ICC Česká republika. 2019.  Incoterms 2020: Pravidla ICC pro použití doložek pro domácí a mezinárodní obchod. Praha: ICC Česká republika, 188 s. ISBN 978-80-904651-3-8.
  • JANATKA, F. 2019.  Globální podnikání. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, ISBN 978-80-88330-32-5.
  • JANATKA, František. Podnikání v globalizovaném světě. Praha: Wolters Kluwer, 2017. 336 s. ISBN 978-80-7552-754-7.
  • JANKŮ, M. 2021.  WTO a právo mezinárodního obchodu. V Praze: C.H. Beck, 2019. Beckova skripta. ISBN 9788074007354.
  • KRUGMAN, P. R., OBSTFELD, M., MELITZ, M. J. 2022. International Trade: Theory and Policy. 12th ed. Pearson Education Ltd. 368 p. ISBN 9781292417233.
  • SATO, A. 2021.  Mezinárodní obchodní operace. Praha: Oeconomica, nakladatelství VŠE, ISBN 978-80-2452-416-0.
Metody hodnocení
Zápočet: je nutné získat min. 20 (ze 40) bodů za bodované aktivity (seminární práce/prezentace seminární práce). Zkouška: ústní forma zkoušení (prezenčně či online), zodpovězení 3 otázek (max. 20 bodů/otázku, tj. max. 60 bodů). Klasifikace dle ECTS stupnice dle celkem získaných bodů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.newton.cz/predmet/nu/zima2025/B_BR_MOB_p