B_PH_CSR Společenská odpovědnost firem

Vysoká škola NEWTON, a.s.
léto 2024
Rozsah
2/0. Kombinované 0/10 hodin za semestr. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jiří Nesiba, LL.M., Ph.D. (přednášející)
Ing. Zdeněk Mikulka, MSc., Ph.D., B.Th. (cvičící)
PhDr. Jiří Nesiba, LL.M., Ph.D. (cvičící)
Ing. Zdeněk Mikulka, MSc., Ph.D., B.Th. (náhr. zkoušející)
PhDr. Jiří Nesiba, LL.M., Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
PhDr. Jiří Nesiba, LL.M., Ph.D.
Centrum humanitních věd – Vysoká škola NEWTON, a.s.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace předmětu: Předmět Společenská odpovědnost firem se věnuje problematice etického managementu v soukromých i veřejných institucích. Studenti se seznamují, jak s historií etických pohledů na společnost a hospodářství (sociální etika) tak i s aplikovanou podobou v koncepcích tzv. "business ethics" v moderních manažerských přístupech. Předmět je zasazen do širšího kontextu etických souvislostí. V návaznosti na seznámení s vývojem etických norem je důraz kladen na aplikovanou etiku, zejména do prostředí obchodu, ekonomie, podnikání, médií, reklamy a marketingu. Na jednotlivých tématech jsou představeny pozitivní a negativní souvislosti v etickém přístupu k podnikání v globálním světě. Absolventi jsou seznámeni s normativní společenskou etikou a současnými trendy v podnikání a veřejné správě. Na rozbor aplikované etiky podnikání navazuje praktická část předmětu a to analýza etických kodexů, etických norem a etických pravidel soukromých i veřejných institucí. Je diskutována problematika smyslu a významu tvorby etických kodexů či certifikací. Protože etika je souborem měnících se norem, je v předmětu kladen důraz na individuální pohled každého studenta, který bude mít prostor pro argumentování při svých etických postojích a názorech. Různorodost postojů předpokládá dialog účastníků i vyučujícího. Předmět Etika podnikání přispěje k samostatnému kritickému myšlení absolventa při promýšlení konkrétních problémů spjatých s etikou podnikání a médií. Absolvent umí implementovat konkrétní etický kodex, vnímá jeho význam a smysl pro danou oblast podnikání, definuje etický kodex k celkové firemní strategii. Absolvent se orientuje v problematice etiky podnikání v globálním světě v souvislostech, které kladou důraz na kontextuální myšlení a učí se jednotlivé oblasti studia propojovat.
Osnova
  • Aplikovaná etika (dotace 0/0)
  • Metodika výzkumu sociální etiky (dotace 0/0)
  • Etický management (dotace 0/0)
  • Vnitřní etické nástroje (dotace 0/0)
  • Vnější etické nástroje (dotace 0/0)
  • Manažerská etika (dotace 0/0)
  • Etika a lidské zdroje (dotace 0/0)
  • Veřejný statek (dotace 0/0)
  • Etika v marketingu (dotace 0/0)
  • Aplikovaná etika v současné ekonomii I. (dotace 0/0)
  • Aplikovaná etika v současné ekonomii II. (dotace 0/0)
  • Aktuální diskuze a směry etiky (dotace 0/0)
  • - vymezení obecné a aplikované etiky, etická dilemata, morální kompetence, Kohlbergerovy stádia vývoje, Hofstedeho kulturní dimenze.
  • - etika normativní a deskriptivní, základní témata a terminologie business ethics, corporate ethics, organizace monitorující etiku v institucích (Society for Business Ethics, Transparency International, Institute of Business Ethics, EBEN, Ethisphere, Global Ethics Observatory…etc.).
  • - firemní kultura a etika, společenská odpovědnost firem (CSR), Corporate Governance, teorie participujících skupin (stakeholders).
  • – písemná institucionalizace etických norem do systému podnikového řízení, compliance program, etický kodex - výhody a rizika, praktické postupy při implementaci etického kodexu směrem k firemnímu prostředí, druhy a formy etických kodexů, etické krédo, etický ombudsman, etické školení zaměstnanců, personální politika a testování integrity osobnosti.
  • – certifikace a mezinárodní normy (ISO 26000, SA 8000, AA 1000, ČSN 010391, Global Reporting Initiative, UN Global Compact, EMAS, OECD Guidelines…etc.).
  • behaviourální management (D. McGregor, A. Maslow, C. Rogers), role etiky u manažera a v managementu (PDCA, H. Mintzberg), Hawthornský efekt, Total Quality Management (E. Demming, teorie Z).
  • – etické souvislosti projektového managementu, etické dilemata projektového manažera, etické vedení projektového týmu, nastavení etických norem u certifikačních orgánů projektového managementu (IPMA, PMI, PRINCE2).
  • – etické souvislosti správy a ochrany veřejných statků (vzhledem ke smíšeným a soukromým), vztah veřejných statků k soukromému vlastnictví, problematiku lobbingu, veřejné služby, ocenění kvality veřejného prostoru (Social Progress Index, NUMBEO, fDi Intelligence, Mercer, Monocle, Metropolis).
  • – ocenění za etiku jako marketingový nástroj (CSR kvalita), příklady oceněné etiky (BIO, FairTrade, KLASA, regionální produkty), Etické fórum, Business Leader Forum, Top odpovědná firma, případové studie neetického managementu (virální marketing, astroturfing, ambushmarketing, neuromarketing a podprahová reklama).
  • – moderní koncepce utilitarismu, pragmatismu, liberalismu, komunitarismu, etika činu, etické dilema, postmoderní etika, etika multikulturního globálního prostředí (M. Sandel).
Metody hodnocení
Zápočet (podmínka pro absolvování testu) - účast na seminářích min 75 % -vlastní písemná práce prezentovaná během semináře -v písemné podobě odevzdaná práce (dle citační a formálních náležitostí ČSN ISO 690:2011) Test - Písemný test -Ústní zkouška (následuje po písemném testu)
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.newton.cz/predmet/nu/leto2024/B_PH_CSR