NU:B_BR_FIL Philosophy for Managers - Course Information
B_BR_FIL Philosophy for Managers
NEWTON Universitywinter 2023
- Extent and Intensity
- 2/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Jiří Nesiba, LL.M., Ph.D. (lecturer)
PhDr. Jiří Nesiba, LL.M., Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Jiří Nesiba, LL.M., Ph.D.
Centre for Humanities – NEWTON University - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Předmět Filosofie pro manažery vychází převážně ze současné aplikované filosofie a soustředí se na prezentování základních filosofických koncepcí primárně evropské filosofie s odkazy na filosofické souvislosti s mimoevropskými filosofickými směry. Předmět Filosofie pro manažery lze charakterizovat jako praktický úvod do ostatních věd, zároveň vede k rozvoji kritického myšlení absolventů vzhledem k etickému a integrativnímu přístupu v managementu. Součást výuky v rámci předmětu jsou i přednášky pozvaných hostů z nejrůznějších oborů, kteří svojí vědeckou prací přesahují do filosofických témat. Odborníci z oblasti psychologických, fyzikálních, matematických, přírodovědných či sociálních oborů doplňují rámec získaných poznatků.
- Syllabus (in Czech)
- Hlavní témata předmětu: 1. Argumentace a umění dialektiky, rétorika – argumentační břitvy (Occamova, Humeova, Popperova), sofistická argumentace, argumentační fauly (rozumové, emocionální, kauzální, obsahové, personifikující), základy rétoriky – Aristotelův rétorický trojúhelník, Pražský lingvistický kroužek, funkce jazyka. 2. Kritické myšlení – antické koncepce doxa a epistémé, základy symbolické formální logiky, scholastická argumentace, vícehodnotová logika, jazyk psaný a mluvený, strategická komunikace, vztah syntaxe a sémantiky. 3. Ontologie jazyka – sociální a lingvistický konstruktivismus (J.Searle), metakognice, myšlení a jazyk, teorie pravdy. 4. Gnoseologie – teorie vědomí, věda a pravda, subjekt-objektový vztah, determinace, predikce a probabilismus, sebepoznání. 5. Symbolické myšlení – metafora jako nástroj komunikace (symbol Platónovy jeskyně, Aristotelova teorie poznání), filosofie symbolických forem, francouzská a anglosaská filosofie symbolismu, vztah symbolismu a náboženství, symbolismus v marketingu a managementu. 6. Epistemologie – vztah racionalismu a empirismu (antika, středověk, novověká věda), propojení obou přístupů (Aristoteles, I. Kant, E. Husserl), vědecká hypotéza, teorie a zákon, indukce a dedukce, apriorní a aposteriorní poznání, koncepce idealismu a materialismu. 7. Metodologie výzkumu – ontologie a epistemologie, vývoj metodologie sociálních věd, obecná metodologie, pozitivistické směry, filosofická kritika vědy, kritika současné vědecké metodologie, verifikace a falzifikace. 8. Kreativní myšlení a pozornost – teorie mnohočetné inteligence, intuice, intencionální předsudek, vědecké objevy, fenomenologie, vědomí a nevědomí, filosofie a umění. 9. Myšlení a čas – kauzální lineární myšlení (G.W.Hegel, K. Marx, Ch. Darwin), kauzální cyklické myšlení (F.Nietzsche), nelineární kauzální myšlení, metakauzální myšlení, psychologické pojetí času (H.Bergson), teorie relativity. 10. Filosofie společnosti – člověk a společnost (moderní filosofické koncepce – strukturalismus, konstruktivismus), teorie společenské smlouvy (historie a současné aplikace), základní směry filosofie společnosti (liberalismus, socialismus, konzervativismus, utilitarismus), vynucené a dobrovolné etické normy, institucionální sociologie. 11. Aplikovaná etika – heteronomní a autonomní etika, základní dělení etiky (metaetika, normativní, aplikovaná), historické koncepce etiky (antika, středověk, východní filosofie), deontologická etika (I.Kant), existenciální etika (vězňovo dilema), pragmatický přístup (etická dilemata), psychologický přístup (Kohlbergovy stádia, Lindovy testy MCT). 12. Terapeutická funkce aplikované filosofie – sokratovský dialog, stoicismus a hédonismus, fatalismus, ataraxia, epoche, A.Schopenhauer, F. Nietzsche, moderní existencialimus (M. Heidegger), etické koncepce osobního rozvoje (L. Wittgenstein), jungiánské přístupy k filosofii.
- Literature
- ANZENBACHER, Arno. Úvod do filosofie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-727-5.
- BLACKBURN, Simon. Filosofie : Velké otázky. Praha: Univerzum, 2012. ISBN 978-80-242-3238-6.
- HAIDT, Jonathan. Morálka lidské mysli: proč lidstvo rozděluje politika a náboženství. Praha: Dybbuk, 2013. ISBN 978-80-7438-090-7.
- STORIG, Hans. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000. ISBN 80-7192-500-4.
- LORENZ, Konrad. Takzvané zlo. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-1098-X.
- RICKEN, Friedo. Obecná etika. Praha: OIKOYMENH, 1996. ISBN 80-85241-72-2.
- KUHN, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh, 1994. ISBN 80-86005-54-2.
- Assessment methods (in Czech)
- Zápočet: (prez.) min. účast na seminářích, získání určeného minima bodů za aktivitu na seminářích a zpracování průběžných zadání; (kombi) odevzdání zápočtové seminární práce odpovídající stanoveným požadavkům Zkouška: (prez.) písemný závěrečný test; (kombi) obhajoba seminární práce, písemný závěrečný test; v opravných termínech ústní zkouška
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on the extent and intensity of the course: Kombinované 0/16 hodin za semestr.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.newton.cz/course/nu/winter2023/B_BR_FIL