N_PH_MIE2 Mikroekonomie 2

Vysoká škola NEWTON, a.s.
zima 2023
Rozsah
2/2. Kombinované 0/18 hodin za semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Milan Palát, Ph.D. (přednášející)
Ing. et Ing. Vojtěch Tamáš, Ph.D. (přednášející)
Ing. et Ing. Veronika Linhartová, Ph.D. (cvičící)
Ing. et Ing. Vojtěch Tamáš, Ph.D. (cvičící)
Ing. et Ing. Veronika Linhartová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
doc. Ing. Milan Palát, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Ing. et Ing. Vojtěch Tamáš, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. Ing. Milan Palát, Ph.D.
Centrum ekonomických disciplín – Vysoká škola NEWTON, a.s.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Kurz poskytuje pokročilé teoretické zázemí pro mikroekonomickou analýzu v oblasti rozhodování spotřebitelů a výrobců, stejně tak jako tržní rovnováhy. Cílem kurzu je přispět k pochopení obecné logiky rozhodování mikroekonomických subjektů v krátkém a dlouhém období a také principů konstrukce ekonomických modelů s využitím pokročilejších analytických nástrojů. Absolvováním předmětu Mikroekonomie II studenti získávají hlubší a podrobnější znalosti z oblasti mikroekonomické teorie. Po ukončení předmětu budou studenti schopni vysvětlit teorii spotřebitelského chování, najít optimum spotřebitele a odvodit poptávkové křivky pro různé preference, porozumět základním vlastnostem poptávky a určit dopad změny ceny na blahobyt spotřebitele. Studenti budou také rozumět modelu rozhodování firmy a budou schopni vysvětlit interakci chování spotřebitelů a firem na dokonale konkurenčním trhu a na nedokonale konkurenčních trzích, včetně aplikace modelů všeobecné tržní rovnováhy. Budou také rozumět základním problémům spojeným s rozhodováním spotřebitele za nejistoty a s asymetrickými informacemi, formulovat ekonomický problém jako problém maximalizace cílové funkce při omezeních a řešit ekonomické problémy pomocí Lagrangeovy metody. Semináře využívají matematické metody pro pokročilou ekonomickou analýzu k řešení chování spotřebitele a výrobce a tržní rovnováhy. Studenti budou na základě formulace ekonomického problému podporování k využití matematicko-ekonomických nástrojů pro vlastní analýzu a syntézu chování spotřebitel a výrobce při změnách tržního prostředí. Cílem seminářů je i volba použití vhodného mikroekonomického přístupu a postupu k modelování ekonomické reality.
Osnova
  • 1. Úvod, analýza formování poptávky, řešení optimalizace – Lagrangeova metoda.
  • 2. Optimalizace chování spotřebitele – vlastnosti poptávky, dopady změny ceny na blahobyt spotřebitele, preferenční uspořádání, komparativní statika spotřebního chování.
  • 3. Přebytek spotřebitele – odvození poptávkové křivky pro různé preference, rozhodováním spotřebitele za nejistoty a s asymetrickými informacemi, výdajová funkce, nepřímá užitková funkce, Royova identita a Slutského rovnice.
  • 4. Rozhodování firmy – klasická teorie firmy a její kritika, produkční funkce, změny v rozsahu a v kombinacích vstupů.
  • 5. Náklady firmy – minimalizace nákladů v dlouhém a krátkém období, nabídka – maximalizace zisku v dlouhém a krátkém období.
  • 6. Firma v dokonale konkurenčním prostředí.
  • 7. Rozhodování firmy v podmínkách monopolu, monopolistické konkurence a oligopolu – krátkodobá rovnováha, stabilita rovnováhy, dlouhodobá rovnováha.
  • 8. Přebytek výrobce, alternativní cíle firmy. Ekonomie blahobytu: Pareto-efektivní alokace zdrojů, funkce blahobytu a Paretovo kritérium, Paretova efektivnost a konkurenční trhy.
  • 9. Charakteristika trhů výrobních faktorů a jejich specifika – dokonale a nedokonale konkurenční trh práce.
  • 10. Trh kapitálu, kapitál, investiční rozhodování, úroková míra, riziko a snižování rizika.
  • 11. Všeobecná rovnováha a efektivnost (efektivnost ve výrobě a ve směně, efektivnost a spravedlnost) – existence a stabilita Walrasovy rovnováhy, Walrasova rovnováha konkurenční ekonomiky.
  • 12. Tržní selhání – teorie druhého nejlepšího, externality a efektivnost, nepříznivý výběr, morální hazard a vlastnická práva, teorie veřejné volby.
Metody hodnocení
Zápočet: písemná forma Zkouška: písemná forma 
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, léto 2023, léto 2024.