B_PV_MTX_p Matematika

Vysoká škola NEWTON, a.s.
zima 2025
Rozsah
1/1. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Karina Tatek Benetti, Ph.D. (přednášející)
Ing. Karina Tatek Benetti, Ph.D. (cvičící)
Quyet Tien Pham (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Miroslav Kureš, Ph.D.
Centrum ekonomie a datové analytiky – Akademická centra – Vysoká škola NEWTON, a.s.
Rozvrh
každé liché pondělí 8:00–9:30 WebinarJam
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
B_PV_MTX_p/01: Po 22. 9. až Po 13. 10. každý sudý čtvrtek 13:30–15:00 PH Učebna 06, Út 14. 10. až Pá 12. 12. každý sudý čtvrtek 13:30–15:00 PH Učebna 06, Q. Pham, K. Tatek Benetti
B_PV_MTX_p/02: Po 22. 9. až Po 13. 10. každý lichý čtvrtek 13:30–15:00 PH Učebna 06, Út 14. 10. až Pá 12. 12. každý lichý čtvrtek 13:30–15:00 PH Učebna 06, kromě Čt 6. 11., kromě Čt 20. 11. ; a Čt 6. 11. 13:30–15:00 PH Učebna 03, Pá 12. 12. 15:10–16:40 PH Učebna 02, Q. Pham, K. Tatek Benetti
Předpoklady
Znalost středoškolské matematiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Smysl předmětu (cíle předmětu): Posluchač se především má důvěrně seznámit s tím, jak matematika funguje. Témata zohledňují požadavky navazujících předmětů, ale převažuje informativní charakter. Předpokládá se permanentní propojování látky s aplikacemi s důrazem na aplikace ekonomické. Předmět posluchači poskytne moderní přístup k matematickým metodám pro praxi. Zásady tvorby obsahu předmětu: Náplní předmětu jsou klasická témata úvodního kurzu vysokoškolské matematiky. Je kladen důraz na logickou návaznost a demonstraci matematického myšlení. Z hlediska aplikovatelnosti je těžiště v diferenciálním počtu a statistice: předmět by měl poskytnout kvalitní představu o potenci těchto disciplín a jejich širokém užití v praxi. Pro výpočty je upřednostněno využití vhodného softwaru.
Výstupy z učení
Vědomosti Po absolvování předmětu student: • vysvětlí principy a metody řešení soustav lineárních rovnic a jejich využití v ekonomických a technických aplikacích, • charakterizuje elementární funkce, jejich vlastnosti, limity a spojitost, • popíše základní pojmy diferenciálního a integrálního počtu a jejich význam v aplikacích, • porozumí základům statistického myšlení a jeho přínosu pro ekonomické a společenské vědy, • chápe roli moderního softwaru při matematických výpočtech a analýzách dat. Dovednosti Po absolvování předmětu student: • řeší soustavy lineárních rovnic metodami dosazovacími, eliminačními i maticovými, • aplikuje znalosti o derivacích k nalezení extrémů funkcí a k řešení optimalizačních úloh, • provádí základní integrální výpočty a interpretuje jejich význam v praxi, • využívá statistické metody (popisná statistika, odhady, testování hypotéz) pro analýzu a interpretaci dat, • pracuje s matematickým a statistickým softwarem při řešení praktických úloh. Kompetence Po absolvování předmětu student: • propojuje matematické poznatky s ekonomickými a manažerskými aplikacemi, • analyzuje reálné problémy a navrhuje jejich řešení pomocí vhodných matematických metod, • kriticky posuzuje výsledky výpočtů a chápe jejich omezení, • dokáže samostatně i v týmu využít matematické a statistické metody k podpoře rozhodování, • je připraven na úspěšné zvládnutí navazujících odborných a metodologických kurzů.
Osnova
Přednáška: Zimní semestr 1. přednáška: Soustavy lineárních rovnic, metody řešení 2. přednáška: Soustavy lineárních rovnic v aplikacích 3. přednáška: Elementární funkce, základní vlastnosti, limita a spojitost 4. přednáška: Derivace funkce, význam a výpočet 5. přednáška: Derivace funkce v aplikacích 6. přednáška: Neurčitý a určitý integrál Podpora: Wolfram Alpha, MS Excel, Statistica, Statgraphics Seminář: Seminář tematicky následuje přednášku. (Téma 6. přednášky ale již seminář obvykle nezohlední.) Je vyžadována aktivní účast studentů, průběžně probíhá kontrola zvládnutí látky. Hodnocení seminářů za zimní semestr: • docházka (max. 1 absence, každá další absence minus 2 body): 10 bodů • 1. průběžný test: 20 bodů • 2. průběžný test: 20 bodů Celkem 0-50 bodů. Student je povinen z dvou průběžných testů získat min. 20 bodů. Pokud je nezíská, tak si může napsat na konci semestru opravný test skládající se z látky z celého semestru. Pro získání zápočtu musí student získat min. 25 bodů. Zápočet: Pro získání zápočtu musí student získat min. 25 bodů.
Literatura
  • HRUBÝ, D., KUBÁT, J. Matematika pro gymnázia: Diferenciální a integrální počet. Praha: Prometheus, 1997. 195 s. ISBN 80-7196-063-2.
  • KAŇKA, M. Sbírka řešených příkladů z matematiky pro studenty vysokých škol. Praha: Ekopress, 2009. 298 s. ISBN 978-80-86929-53-8.
  • KAŇKA, M., COUFAL, J., KLŮFA, J. Učebnice matematiky pro ekonomy. Praha: Ekopress, 2007. 198 s. ISBN 978-80-86929-24-8.
Výukové metody
Přednášky s demonstračními příklady, semináře s řešením úloh, e-learning, práce se software, problémově orientovaná výuka, kooperativní metody, samostudium a řízené úkoly a formativní hodnocení během výuky.
Metody hodnocení
Hodnocení seminářů za zimní semestr: • docházka (max. 1 absence, každá další absence minus 2 body): 10 bodů • 1. průběžný test: 20 bodů • 2. průběžný test: 20 bodů Celkem 0-50 bodů. Student je povinen z dvou průběžných testů získat min. 20 bodů. Pokud je nezíská, tak si může napsat na konci semestru opravný test skládající se z látky z celého semestru. Pro získání zápočtu musí student získat min. 25 bodů. Zápočet: Pro získání zápočtu musí student získat min. 25 bodů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.newton.cz/predmet/nu/zima2025/B_PV_MTX_p