NE_PH_AMI Advanced Microeconomics

Vysoká škola NEWTON, a.s.
zima 2025
Rozsah
2/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Lukáš Vartiak, PhD. (přednášející)
Ing. Lukáš Vartiak, PhD. (cvičící)
Garance
prof. Ing. PhDr. Ing. Vladimír Tomšík, Ph.D. et Ph.D.
Centre for International Programmes – Mezinárodní programy – Vysoká škola NEWTON, a.s.
Rozvrh
St 15:10–16:40 Zoom.Praha2
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
NE_PH_AMI/01: každý sudý čtvrtek 9:40–11:10 PH Učebna 04, kromě Čt 27. 11. ; a Čt 27. 11. 16:50–18:20 PH Učebna 09, L. Vartiak
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět poskytuje pokročilé teoretické zázemí pro mikroekonomickou analýzu v oblasti rozhodování spotřebitelů a výrobců, stejně tak jako tržní rovnováhy. Cílem kurzu je přispět k pochopení obecné logiky rozhodování mikroekonomických subjektů v krátkém a dlouhém období a také principů konstrukce ekonomických modelů s využitím pokročilejších analytických nástrojů.
Cíle předmětu:
- umět objasnit teorii spotřebitelského chování, najít optimum spotřebitele a odvodit poptávkové křivky pro různé preference; - porozumět dopadům změn disponibilního důchodu a ceny statku na poptávku;
- pochopit specifika rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
- porozumět rozhodování firmy na dokonale konkurenčním trhu, dopadům cenové regulace a umět vysvětlit interakci chování spotřebitelů a firem
- pochopit chování firmy na nedokonale konkurenčních trzích s využitím pokročilých ekonomických modelů,
- porozumět souvislostem trhu kapitálu a investičního rozhodování;
- objasnit podstatu dosahování všeobecné tržní rovnováhy a vzniku tržních selhání.
Osnova
  • Analýza chování spotřebitele. Zvláštní tvary indiferenčních křivek. Řešení optimalizace.
  • Chování spotřebitele a analýza poptávky. Dopady změn disponibilního důchodu a ceny statku na poptávku. Rozklad efektů cenové změny. Odvození poptávky.
  • Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika.
  • Rozhodování firmy a produkční analýza v krátkém a dlouhém období. Substituční a produkční efekt. Typy produkčních funkcí.
  • Náklady firmy v krátkém a dlouhém období, příjmy firmy. Vztah mezi produkční funkcí a funkcemi nákladů. Alternativní cíle firmy.
  • Chování firmy v dokonale konkurenčním prostředí v krátkém a dlouhém období. Dlouhodobá nabídka odvětví. Cenová regulace.
  • Rozhodování firmy v podmínkách monopolu. Formy cenové diskriminace.
  • Modely rozhodování firmy v podmínkách oligopolu a monopolistické konkurence.
  • Trh kapitálu a investiční rozhodování. Odvození poptávky po investicích. Investiční rozhodování a riziko.
  • Dokonale a nedokonale konkurenční trh práce v krátkém a dlouhém období.
  • Tržní selhání.
  • Všeobecná rovnováha, efektivnost a spravedlnost.
  • Semináře využívají matematické metody pro pokročilou ekonomickou analýzu k řešení chování spotřebitele a výrobce a tržní rovnováhy. Studenti budou na základě formulace ekonomického problému podporování k využití matematicko-ekonomických nástrojů pro vlastní analýzu a syntézu chování spotřebitel a výrobce při změnách tržního prostředí. Cílem seminářů je i volba použití vhodného mikroekonomického přístupu a postupu k modelování ekonomické reality. Témata seminářů přitom odpovídají tématům jednotlivých přednášek.
Metody hodnocení
Zápočet: (prez., dist.) průběžný zápočtový test (min. 50 % úspěšnost)
Zkouška (prez., dist.) závěrečný písemný test (min. 50 % úspěšnost)
Vyučovací jazyk
Angličtina

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.newton.cz/predmet/nu/zima2025/NE_PH_AMI