D 2016

Influence of selected megatrends for the paradigm shift of strategic thinking

VÁGNER, Ivan

Basic information

Original name

Influence of selected megatrends for the paradigm shift of strategic thinking

Name in Czech

Vliv vybraných megatrendů na posun paradigmatu strategického myšlení

Name (in English)

Influence of selected megatrends for the paradigm shift of strategic thinking

Authors

VÁGNER, Ivan

Edition

1. vyd. Bratislava-Slovenská republika, Zborník vedeckých prác: International Scientific Conference “Current Problems of the Corporate Sector 2016” Bratislava Department of Business, Faculty of Business Management, EU in Bratislava, p. 1073 - 1083, 11 pp. 2016

Publisher

Bratislava Department of Business, Faculty of Business Management, EU in Bratislava

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50600 5.6 Political science

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

electronic version available online

Organization unit

STING ACADEMY

ISBN

978-80-561-0246-6

UT WoS

M10, Q50

Keywords (in Czech)

Vývoj výkonu poslání podniku, globální megatrendy, mentální principy, posun paradigmatu strategického myšlení, principy strategického myšlení, strategické aktivity, strategické myšlení, vrcholový management podniků

Keywords in English

Enterprise´s mission development, global megatrends, mental principles, paradigm shift in strategic thinking, principles of strategic thinking, strategic activities, strategic thinking, top management of enterprises.

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 15/8/2016 17:06, prof. Ing. Ivan Vágner, CSc., MBA

Abstract

V originále

Rozvoj strategického myšlení ve velkých podnicích probíhal relativně nepřetržitě až do globální finanční a ekonomické krize. Řešení této krize na základě stávajícího strategického myšlení selhává. Potřeba zásadní změny paradigmatu strategického myšlení se stává klíčovou prioritou. Základním předpokladem tohoto posunu jsou: striktní dodržování zásad strategického myšlení a mentálních principů a vnímání krize jako výzvy ke změně myšlení o vývoji výkonu poslání podniků. Cílem příspěvku je nabídnout některé podněty pro odbornou diskusi o žádoucím posunu paradigmatu strategického myšlení, což mj. obsahuje i respekt k vlivům vybraných globálních megatrendů.

In English

Development of strategic thinking in large enterprises took place relatively continuously until the global financial and economic crisis. Solution to this crisis based on the existing strategic thinking fails. The need for a fundamental paradigm shift in strategic thinking is becoming a key priority. The underlying assumption of this shift are: the strict respect for the principles of strategic thinking and mental principles and perception of the crisis as a challenge to change thinking on the enterprise´s mission development. The aim of this paper is to offer some incentives for a professional discussion regarding the desired paradigm shift in strategic thinking, which is related to the influence of selected global megatrends on the enterprise´s mission development.