NU:NE_PH_AMI Advanced Microeconomics - Informace o předmětu
	NE_PH_AMI Advanced Microeconomics
Vysoká škola NEWTON, a.s.zima 2025
- Rozsah
 - 2/1. 5 kr. Ukončení: zk.
 - Vyučující
 - Ing. Lukáš Vartiak, PhD. (přednášející)
Ing. Lukáš Vartiak, PhD. (cvičící) - Garance
 - prof. Ing. PhDr. Ing. Vladimír Tomšík, Ph.D. et Ph.D.
Centre for International Programmes – Mezinárodní programy – Vysoká škola NEWTON, a.s. - Rozvrh
 - St 15:10–16:40 Zoom.Praha2
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
 
 - Omezení zápisu do předmětu
 - Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
 - Cíle předmětu
 - Předmět poskytuje pokročilé teoretické zázemí pro mikroekonomickou analýzu v oblasti rozhodování spotřebitelů a výrobců, stejně tak jako tržní rovnováhy. Cílem kurzu je přispět k pochopení obecné logiky rozhodování mikroekonomických subjektů v krátkém a dlouhém období a také principů konstrukce ekonomických modelů s využitím pokročilejších analytických nástrojů.
Cíle předmětu:
- umět objasnit teorii spotřebitelského chování, najít optimum spotřebitele a odvodit poptávkové křivky pro různé preference; - porozumět dopadům změn disponibilního důchodu a ceny statku na poptávku;
- pochopit specifika rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
- porozumět rozhodování firmy na dokonale konkurenčním trhu, dopadům cenové regulace a umět vysvětlit interakci chování spotřebitelů a firem
- pochopit chování firmy na nedokonale konkurenčních trzích s využitím pokročilých ekonomických modelů,
- porozumět souvislostem trhu kapitálu a investičního rozhodování;
- objasnit podstatu dosahování všeobecné tržní rovnováhy a vzniku tržních selhání. - Osnova
 - Analýza chování spotřebitele. Zvláštní tvary indiferenčních křivek. Řešení optimalizace.
 - Chování spotřebitele a analýza poptávky. Dopady změn disponibilního důchodu a ceny statku na poptávku. Rozklad efektů cenové změny. Odvození poptávky.
 - Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika.
 - Rozhodování firmy a produkční analýza v krátkém a dlouhém období. Substituční a produkční efekt. Typy produkčních funkcí.
 - Náklady firmy v krátkém a dlouhém období, příjmy firmy. Vztah mezi produkční funkcí a funkcemi nákladů. Alternativní cíle firmy.
 - Chování firmy v dokonale konkurenčním prostředí v krátkém a dlouhém období. Dlouhodobá nabídka odvětví. Cenová regulace.
 - Rozhodování firmy v podmínkách monopolu. Formy cenové diskriminace.
 - Modely rozhodování firmy v podmínkách oligopolu a monopolistické konkurence.
 - Trh kapitálu a investiční rozhodování. Odvození poptávky po investicích. Investiční rozhodování a riziko.
 - Dokonale a nedokonale konkurenční trh práce v krátkém a dlouhém období.
 - Tržní selhání.
 - Všeobecná rovnováha, efektivnost a spravedlnost.
 - Semináře využívají matematické metody pro pokročilou ekonomickou analýzu k řešení chování spotřebitele a výrobce a tržní rovnováhy. Studenti budou na základě formulace ekonomického problému podporování k využití matematicko-ekonomických nástrojů pro vlastní analýzu a syntézu chování spotřebitel a výrobce při změnách tržního prostředí. Cílem seminářů je i volba použití vhodného mikroekonomického přístupu a postupu k modelování ekonomické reality. Témata seminářů přitom odpovídají tématům jednotlivých přednášek.
 
- Metody hodnocení
 - Zápočet: (prez., dist.) průběžný zápočtový test (min. 50 % úspěšnost)
Zkouška (prez., dist.) závěrečný písemný test (min. 50 % úspěšnost) - Vyučovací jazyk
 - Angličtina
 
- Statistika zápisu (nejnovější)
 - Permalink: https://is.newton.cz/predmet/nu/zima2025/NE_PH_AMI