ETPP Etika podnikání Praha

Vysoká škola NEWTON, a.s.
léto 2015
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
PhDr. Ing. Jaroslav Hloušek, MSc (přednášející)
PhDr. Jiří Nesiba, LL.M., Ph.D. (přednášející)
PhDr. Ing. Jaroslav Hloušek, MSc (náhr. zkoušející)
PhDr. Jiří Nesiba, LL.M., Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
PhDr. Jiří Nesiba, LL.M., Ph.D.
Centrum humanitních věd – Vysoká škola NEWTON, a.s.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Posílení individuálních a sociálních kompetencí studenta Rozvoj schopností alternativního uvažování a kontextového myšlení Práce na rozvoji vlastního hodnotového řádu jednotlivce Aplikace etických a morálních zásad v podnikatelském prostředí
Osnova
  • P1 - Úvod do předmětu - Definice etiky, vymezení základních pojmů - etika, etiketa, ethos; filosofická etika, situační etika, autorita a etika, etické normy,výzkumné metody etiky (dotace 2/1)
  • S5 - Etika a zákazníci
    Případová studie "Marketingová kampaň v supermarketu"
  • P2 - Metodologie etiky
    Principy etického rozhodování, normativní a deskriptivní etika
    (dotace 2/1)
  • P3 - Dějiny etického myšlení 1
    Přehled náhledů na etiku v historické perspektivě a dějinných souvislostech. Etické školy. Etické směry.
    (dotace 2/1)
  • P4 - Dějiny etického myšlení 2
    Přehled náhledů na etiku v moderní době, zejména s ohledem na průmyslovou revoluci, zvraty XIX. a XX. století.
    (dotace 2/1)
  • P5 - Podnikatelská etika
    Současné náhledy na problematiku podnikatelské etiky, termíny společenská závažnost, zodpovědnost a citlivost
    (dotace 2/1)
  • P6 - Manažerská etika
    Etika a kompetenční model, pojetí autority, moci a vlivu (Max Weber)
    Morální dilemata manažera, whistle-blowing, mobbing, bossing
    (dotace 2/1)
  • P7 - Etický kodex
    Principy tvorby etického kodexu. Druhy a formy etických kodexů
    (dotace 2/1)
  • P8 - Reklama a etika marketingu
    Etika marketingu a reklamy, etika v jednotlivých segmentech marketingového mixu
    (dotace 2/1)
  • P9 - Etika k zákazníkovi
    Principy komunikace se zákazníkem. Best-practicies, zákaznická politika, prozákaznická orientace
    (dotace 2/1)
  • P10 - Etika v komunikaci
    Komunikační pravidla, etika a etiketa, kulturní odlišnosti
    (dotace 2/1)
  • P11 - Opakování před testem (dotace 2/1)
  • S1 - Vymezení předmětu, stanovení pravidel
    Případové studie
  • S2 - Etika a stát
    Ucelená případová studie na aktuální téma -- vztah firmy ke státu, zodpovědnost
  • S3 - Etika a majitelé firem
    Ucelená případová studie na aktuální téma -- vztah k majitelům a akcionářům, práce s vlastnickým zadáním, pojetí loajality
  • S4 - Etika a pracovní vztahy
    Případová studie -- téma "zaměstnanec a zaměstnavatel", situační hra -- mobbing/bossing
  • S5 - Etika a zákazníci
    Případová studie "Marketingová kampaň v supermarketu"
Literatura
  • BLÁHA, Jiří. Manažerská etika. Praha: Management Press, 2003. ISBN 80-7261-084-8.
  • ŠRONĚK, Ivan. Etiketa a etika v podnikání. Praha: Management Press, 1995. ISBN 80-7178-627-6.
  • REMIŠOVÁ, Anna. Manažérska etika. Bratislava: Ekonom, 1999. ISBN 978-80-8083-372-5.
  • BOHATÁ, Marie. Základy hospodářske etiky. Praha: VŠE, 1997. ISBN 80-7079-428-3.
Metody hodnocení
Zápočtový test a závěrečná zkouška Podmínkou k udělení zápočtu je účast na seminářích min. 75% V průběhu semestru je hodnocena i míra aktivity studenta při práci na společném zadání (tvorba kodexu NC) Písemná část zkoušky se skládá ze zápočtového testu. Předpokladem pro udělení zápočtu a připuštění ke zkoušce je 50% úspěšnost v testu. Závěrečná zkouška je ústní. Student je klasifikován podle standardů NC. Výslednou známku tvoří Klasifikace ústní zkoušky Klasifikace zápočtového testu Sebehodnocení studenta Hodnocení vyučujícím
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, léto 2016.