NU:ETPP Etika podnikání Praha - Informace o předmětu
ETPP Etika podnikání Praha
Vysoká škola NEWTON, a.s.léto 2016
- Rozsah
- 2/0. 4 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- PhDr. Jiří Nesiba, LL.M., Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jiří Nesiba, LL.M., Ph.D. (cvičící)
PhDr. Jiří Nesiba, LL.M., Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- PhDr. Jiří Nesiba, LL.M., Ph.D.
Centrum humanitních věd – Vysoká škola NEWTON, a.s. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- CÍL A VÝSTUP PŘEDMETU V předmět Etika podnikání se učí problematika organizace a vedení institucí ve veřejném i soukromém sektoru s pohledu etických souvislostí. Studenti se tak seznámí nejen s historií etických pohledů na společnost a hospodářství (sociální etika) ale i s koncepcemi tzv. "business ethics" v moderních manažerských přístupech. Předmět Etika podnikání je zasazen do širšího kontextu etických pohledů západní kultury. Studenti budou seznámeni s historií etických filosofických směrů. V návaznosti na seznámení s vývojem etických norem, se výuka bude soustředit na současnou aplikovanou etiku, zejména do prostředí obchodu, ekonomie, podnikání, médií, reklamy a marketingu. Na jednotlivých tématech jako je férovost zisku, managerská etika, klamavá reklama, právní rámec etických norem, etické kodexy, vymahatelnost sankcí za nedodržování etických norem či multikulturní různorodost etických pohledů budou představeny pozitivní a negativní souvislosti v etickém přístupu k podnikání v globálním světě. Na rozbor aplikované etiky podnikání bude navazovat praktická část předmětu a to analýza etických kodexů, etických norem a etických pravidel soukromých i veřejných institucí. Bude diskutován smysl a význam tvorby etických kodexů. V této souvislosti se budeme zabývat vztahem českého a mezinárodního prostředí. Protože etika je souborem měnících se norem, budeme v předmětu klást důraz na individuální pohled každého studenta, který bude mít prostor pro argumentování při svých etických postojích a názorech. Různorodost postojů předpokládá dialog účastníků i vyučujícího. PŘÍSPĚVEK PŘEDMETU K PROFILU ABSOLVENTA -Předmět Etika podnikání přispěje k samostatnému kritickému myšlení absolventa při promýšlení konkrétních problémů spjatých s etikou podnikání a médií. -Absolvent bude umět sestavit konkrétní etický kodex, dopracovat jeho význam a smysl pro danou oblast podnikání, definovat etický kodex k celkové firemní strategii. -Absolvent se učí promýšlet problematiku etiky podnikání v globálním světě v souvislostech, které kladou důraz na kontextuální myšlení a které učí jednotlivé oblasti studia propojovat.
- Osnova
- • Etické koncepce novověku - B. Spinoza, I.Kant, osvícenství, malthusiánství, společenská smlouva
- 1. Sociální (společenská) etika (dotace 0/2)
- • Etické koncepce 19.století - F.Nietzsche, J.S.Mill, H.Spencer, utilitarismus, liberalismus, socialismus
- 2. Etické kodexy institucí (dotace 0/2)
- • Sociobiologie a darwinismus (O. Wilson)
- • Moorův "common sense"
- • Škola kritické teorie - E.Fromm, T.W.Adorno, M.Horkheimer,
- 3. Etické a sociální audity institucí (dotace 0/2)
- • Moderní etické koncepce - P.Singer, K.Lorenz, situační etika, etologie, ekologické přístupy
- • Hospodářská etika - teoretické základy (M.Weber, F.von Hayek)
- 4. Firemní etika - moderní manažerské přístupy (dotace 0/2)
- • Vznik samostatné disciplíny etiky v podnikání v 70.letech 20. stol
- 5. Manažerská etika (dotace 0/2)
- 6. Etika médií (dotace 0/2)
- 7. Veřejné mínění (dotace 0/2)
- 8. Etika marketingu a reklamy (dotace 0/2)
- 9. Vybrané kapitoly z dějiny sociální etiky I (dotace 0/2)
- 10. Vybrané kapitoly z dějin sociální etiky II (dotace 0/2)
- • Sociální a individuální etika, normativní a deskriptivní etika
- • Behaviouralní ekonomie a management, firemní kultura (Hofstedovy kulturní dimenze)
- • Základní témata a terminologie etiky podnikání a médií
- • Koncepce "business ethics", "corporate ethics", metodologie PESTLE
- • ISO 9000, 14000 -- management jakosti a etika
- • Institucionalizace etických norem
- • Etický kodex jako marketingový nástroj - výhody a rizika
- • Etický kodex - princip tvorby směrem k firemnímu prostředí, druhy a formy etických kodexů
- • Organizace monitorující etiku v institucích (Society for business Ethic, Transparency International...)
- • Etické normy, etické krédo, vztah zaměstnanec, zaměstnavatel, majitel
- • Firemní omudsman a vnitřní firemní prostředí
- • Sociální zodpovědnost podnikání
- • Měření etického institucionálního přístupu (Riedenbachův a Robinův model)
- • Corporate social responsibility (CSR)
- • Corporate Governance
- • Teorie participujících skupin (stakeholders)
- • Problematika gender rovnosti
- • Vzorce vedení (spiritual leadership)
- • Sociologický pohled na autoritu a moc (Max Weber)
- • Role manažera v globálním světě - vztah k majitelům, vztah k zaměstnancům, vztah ke společnosti, vztah ke kultuře
- • Teorie médií (M.McLuhan, P. Bourdieu)
- • Etické kodexy veřejnoprávních mediálních institucí
- • Rada ČT a Českého rozhlasu
- • Média a masová společnost - přínosy a rizika
- • Etika elektronických médií
- • Etické kodexy veřejnoprávních mediálních institucí
- • Manipulace veřejného mínění (G. le Bon, Walter Lipman)
- • Průzkumy veřejného mínění - statistika
- • Mýtus či realita mediální vyváženosti zpráv
- • Soukromá a veřejná média
- • Kazuistika konkrétních mediálních zpráv
- • Hranice povoleného a zakázaného marketingu
- • Interkulturní odlišnost marketingových etických norem
- • Podprahová reklama, neuromarketing
- • Antické koncepce etiky - Aristoteles, Cicero, Boethius
- • Náboženská etika středověku
- • Renesanční etika - humanismus, machiavellismus, M. de Montaigne, J.A.Komenský
- • Zámořské vlivy na etické evropské normy
- • Etické koncepce novověku - B. Spinoza, I.Kant, osvícenství, malthusiánství, společenská smlouva
- • Etické koncepce 19.století - F.Nietzsche, J.S.Mill, H.Spencer, utilitarismus, liberalismus, socialismus
- • Sociobiologie a darwinismus (O. Wilson)
- • Moorův "common sense"
- • Škola kritické teorie - E.Fromm, T.W.Adorno, M.Horkheimer,
- • Moderní etické koncepce - P.Singer, K.Lorenz, situační etika, etologie, ekologické přístupy
- • Hospodářská etika - teoretické základy (M.Weber, F.von Hayek)
- • Vznik samostatné disciplíny etiky v podnikání v 70.letech 20. stol
- Literatura
- BLÁHA, Jiří. Manažerská etika. Praha: Management Press, 2003. ISBN 80-7261-084-8.
- ŠRONĚK, Ivan. Etiketa a etika v podnikání. Praha: Management Press, 1995. ISBN 80-7178-627-6.
- REMIŠOVÁ, Anna. Manažérska etika. Bratislava: Ekonom, 1999. ISBN 978-80-8083-372-5.
- BOHATÁ, Marie. Základy hospodářske etiky. Praha: VŠE, 1997. ISBN 80-7079-428-3.
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet - k jeho získání vedou následující kroky: - Účast na přednáškách min 75% - Student/ka zpracuje a odprezentuje zápočtovou prezentaci - Toto téma představí student/ka během výuky v určený termín (nejlépe power point) Zkouška - Na základě získání zápočtu, bude podmínkou k absolvování předmětu složení písemné a ústní zkoušky
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.newton.cz/predmet/nu/leto2016/ETPP