EPL Efektivní práce s lidmi

Vysoká škola NEWTON, a.s.
zima 2017
Rozsah
0/6. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Dušan Kalášek (přednášející)
Mgr. Petr Peniška (přednášející)
Mgr. Ing. Milan Bobek, MSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Dušan Kalášek (cvičící)
Mgr. Petr Peniška (cvičící)
Mgr. Ing. Milan Bobek, MSc. (náhr. zkoušející)
PhDr. Mgr. Dušan Kalášek (náhr. zkoušející)
Mgr. Petr Peniška (náhr. zkoušející)
Garance
PhDr. Mgr. Dušan Kalášek
Centrum humanitních věd – Akademická centra – Vysoká škola NEWTON, a.s.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako praktický nácvik poskytující studentům poradenské a komunikační nástroje práce s lidmi respektující a rozvíjející jejich vnitřní zdroje – procvičovány jsou zejména dovednosti koučování s jednotlivcem. 
Osnova
  • - Závěrečná supervize videonahrávek studentů
  • 1. Úvod, základní metodika a první poradenské rozhovory (dotace 0/6)
  • 2. Podrobnější metodika a nácvik vedení rozhovorů (dotace 0/6)
  • 3. Další metodika a pokračování v nácviku rozhovorů (dotace 0/6)
  • 4. Inspirace z různých psychologických škol (dotace 0/6)
  • 5. Rozbor videonahrávek studentů a práce se zadáním (dotace 0/6)
  • 6. Vedení rozhovorů s hosty (dotace 0/6)
  • 7. Závěrečná supervize videonahrávek (dotace 0/6)
  • - Obsah předmětu, podmínky úspěšného zakončení a zadání závěrečné práce
    - Opakování poznatků z filozofie práce s lidmi, systémových věd a z nejdůležitějších psychologických škol
    - Opakování -- direktivní a nedirektivní přístupy k lidem, proaktivita a odpovědnost
    - Definice a použití koučování
    - Vedení a podpora
    - Druhy otázek
    - Základní struktura poradenského rozhovoru
    - Inspirativní videonahrávka -- dvě otázky a změna myšlení
    - Použití škály
    - Vedení poradenských rozhovorů s podporou ostatních studentů
  • - Úvodní nastavení kontextu rozhovoru
    - Když chybí podnět -- klient nechce nic měnit
    - Práce se stížnostními podněty
    - Podrobněji od žádosti k zakázce -- popis cíle z různých kontextů
    - Nácvik vedení koučovacích rozhovorů do zakázky
  • - Reflektování
    - Navrhování alternativních postupů a reflexí
    - Další fáze rozhovoru -- od kontraktu k realizaci
    - Zásady připojení v rozhovoru ke klientovi
    - Závěrečná intervence
    - Pokračování v nácviku vedení rozhovorů
  • - Využití psychologických škol v poradenství -- Rogers, Erickson, Gestalt
    - Videonahrávka rozhovoru na dvou židlích
    - Nácvik rozhovoru na dvou židlích
    - Krátká videonahrávka -- paradoxní intervence
  • - Rozbor videonahrávek studentů
    - Práce se zadáním
    - Přehled účinných koučovacích technik
  • - Vedení rozhovorů s hosty
    - Minimální požadavky k supervizi závěrečné videonahrávky
  • - Závěrečná supervize videonahrávek studentů
Literatura
  • PARMA, Petr. Umění koučovat. Praha: Alfa, 2005. ISBN 80-86851-63-X.
  • BOBEK, Milan. Práce s lidmi. Brno: NC Publishing, 2006. ISBN 978-80-903858-2-5.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Podmínkou pro udělení zápočtu je obhájení videonahrávky vlastního reálného poradenského / koučovacího rozhovoru s partnerem, který má nějakou konkrétní potřebu (může to být kdokoliv s výjimkou spolužáků ze třetího ročníku a absolventů NC) a prokázání zvládnutí nejdůležitějších metodických prvků probíraných na seminářích a uvedených v povinné literatuře. To se týká zejména dodržení standardní struktury rozhovoru, jeho podpůrného charakteru, pokládání konstruktivních otázek, vnášení nedirektivních reflexí a transparentní práce se zadáním. Student si svou cca 30-40 minutovou nahrávku nachystá k ukázce tak, aby mohl podle připraveného časového rozložení ostatním přítomným předvést všechna důležitá místa, na kterých prokáže splnění nejdůležitějších požadavků na vedení rozhovoru, a to zejména: 1.) dovedností nastavit kontext a přinést případné zadání, 2.) vyjednat s partnerem jeho žádost na rozhovor, 3.) pomoci mu naformulovat konkrétní zakázku, 4.) zahájit její realizaci podle dohodnutého kontraktu 5.) a nakonec nechat partnera zhodnotit dosažené efekty rozhovoru a popsat z něj vyplývající následné kroky, které hodlá zrealizovat.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2005, zima 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, zima 2019.