NU:B_BA_MTX_k Matematika - Informace o předmětu
B_BA_MTX_k Matematika
Vysoká škola NEWTON, a.s.zima 2025
- Rozsah
- 0/10. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. RNDr. Miroslav Kureš, Ph.D. (přednášející)
Ing. et Ing. Martin Kudla, PhD., MBA (cvičící)
Ing. Karina Tatek Benetti, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Miroslav Kureš, Ph.D.
Centrum ekonomie a datové analytiky – Akademická centra – Vysoká škola NEWTON, a.s. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_BA_MTX_k/101k: So 18. 10. 15:50–19:00 BA Učebna 01 - bordová, So 25. 10. 8:45–11:55 BA Učebna 01 - bordová, So 22. 11. 8:45–10:15 BA Učebna 01 - bordová, M. Kudla
- Předpoklady
- Znalost středoškolské matematiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Smysl předmětu (cíle předmětu): Posluchač se především má důvěrně seznámit s tím, jak matematika funguje. Témata zohledňují požadavky navazujících předmětů, ale převažuje informativní charakter. Předpokládá se permanentní propojování látky s aplikacemi s důrazem na aplikace ekonomické. Předmět posluchači poskytne moderní přístup k matematickým metodám pro praxi. Zásady tvorby obsahu předmětu: Náplní předmětu jsou klasická témata úvodního kurzu vysokoškolské matematiky. Je kladen důraz na logickou návaznost a demonstraci matematického myšlení. Z hlediska aplikovatelnosti je těžiště v diferenciálním počtu a statistice: předmět by měl poskytnout kvalitní představu o potenci těchto disciplín a jejich širokém užití v praxi. Pro výpočty je upřednostněno využití vhodného softwaru.
- Výstupy z učení
- Vědomosti Po absolvování předmětu student: • vysvětlí principy a metody řešení soustav lineárních rovnic a jejich využití v ekonomických a technických aplikacích, • charakterizuje elementární funkce, jejich vlastnosti, limity a spojitost, • popíše základní pojmy diferenciálního a integrálního počtu a jejich význam v aplikacích, • porozumí základům statistického myšlení a jeho přínosu pro ekonomické a společenské vědy, • chápe roli moderního softwaru při matematických výpočtech a analýzách dat. Dovednosti Po absolvování předmětu student: • řeší soustavy lineárních rovnic metodami dosazovacími, eliminačními i maticovými, • aplikuje znalosti o derivacích k nalezení extrémů funkcí a k řešení optimalizačních úloh, • provádí základní integrální výpočty a interpretuje jejich význam v praxi, • využívá statistické metody (popisná statistika, odhady, testování hypotéz) pro analýzu a interpretaci dat, • pracuje s matematickým a statistickým softwarem při řešení praktických úloh. Kompetence Po absolvování předmětu student: • propojuje matematické poznatky s ekonomickými a manažerskými aplikacemi, • analyzuje reálné problémy a navrhuje jejich řešení pomocí vhodných matematických metod, • kriticky posuzuje výsledky výpočtů a chápe jejich omezení, • dokáže samostatně i v týmu využít matematické a statistické metody k podpoře rozhodování, • je připraven na úspěšné zvládnutí navazujících odborných a metodologických kurzů.
- Osnova
- Přednáška: Zimní semestr 1. přednáška: Soustavy lineárních rovnic, metody řešení 2. přednáška: Soustavy lineárních rovnic v aplikacích 3. přednáška: Elementární funkce, základní vlastnosti, limita a spojitost 4. přednáška: Derivace funkce, význam a výpočet 5. přednáška: Derivace funkce v aplikacích 6. přednáška: Neurčitý a určitý integrál Podpora: Wolfram Alpha, MS Excel, Statistica, Statgraphics Seminář: Seminář tematicky následuje přednášku. (Téma 6. přednášky ale již seminář obvykle nezohlední.) Je vyžadována aktivní účast studentů, průběžně probíhá kontrola zvládnutí látky. Hodnocení seminářů za zimní semestr: • docházka (max. 1 absence, každá další absence minus 2 body): 10 bodů • 1. průběžný test: 20 bodů • 2. průběžný test: 20 bodů Celkem 0-50 bodů. Student je povinen z dvou průběžných testů získat min. 20 bodů. Pokud je nezíská, tak si může napsat na konci semestru opravný test skládající se z látky z celého semestru. Pro získání zápočtu musí student získat min. 25 bodů. Zápočet: Pro získání zápočtu musí student získat min. 25 bodů.
- Literatura
- KAŇKA, M., COUFAL, J., KLŮFA, J. Učebnice matematiky pro ekonomy. Praha: Ekopress, 2007. 198 s. ISBN 978-80-86929-24-8.
- HRUBÝ, D., KUBÁT, J. Matematika pro gymnázia: Diferenciální a integrální počet. Praha: Prometheus, 1997. 195 s. ISBN 80-7196-063-2.
- KAŇKA, M. Sbírka řešených příkladů z matematiky pro studenty vysokých škol. Praha: Ekopress, 2009. 298 s. ISBN 978-80-86929-53-8.
- Výukové metody
- Přednášky s demonstračními příklady, semináře s řešením úloh, e-learning, práce se software, problémově orientovaná výuka, kooperativní metody, samostudium a řízené úkoly a formativní hodnocení během výuky.
- Metody hodnocení
- Hodnocení seminářů za zimní semestr: • docházka (max. 1 absence, každá další absence minus 2 body): 10 bodů • 1. průběžný test: 20 bodů • 2. průběžný test: 20 bodů Celkem 0-50 bodů. Student je povinen z dvou průběžných testů získat min. 20 bodů. Pokud je nezíská, tak si může napsat na konci semestru opravný test skládající se z látky z celého semestru. Pro získání zápočtu musí student získat min. 25 bodů. Zápočet: Pro získání zápočtu musí student získat min. 25 bodů.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.newton.cz/predmet/nu/zima2025/B_BA_MTX_k